AD:
NUR NİSA
SOYAD:
BAĞ
OKUL
NO: 140658062
BÖLÜM:
BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI (II. ÖĞRETİM)
KONU: LİDER VE LİDER TÜRLERİ
HERKES LİDER OLAMAZ
Topluluk içinde “iyi geçinme” ve “öne geçme” davranışlarını diğerlerinden daha iyi gerçekleştirenler, liderlik konumuna gelirler. Liderlerin belirgin ve ayırt edici bir kimlikleri ve kişilikleri vardır. Ancak onları lider yapan, etkili sonuçlar alan bir ekip oluşturabilmeleri ve bu ekibi sürdürebilme yetenekleridir.
Topluluk içinde “iyi geçinme” ve “öne geçme” davranışlarını diğerlerinden daha iyi gerçekleştirenler, liderlik konumuna gelirler. Liderlerin belirgin ve ayırt edici bir kimlikleri ve kişilikleri vardır. Ancak onları lider yapan, etkili sonuçlar alan bir ekip oluşturabilmeleri ve bu ekibi sürdürebilme yetenekleridir.
Liderin kalibresi,
zor dönemlerde belli olur. Dünya düzeninin yeniden harmanlandığı şu günlerde
“liderler”in liderliği de zorlu sınavlardan geçiyor. Kriz dönemlerinde, baskı
altında gün yüzüne çıkan kişilik ikilemleri, zor geçitlerden geçen insanların
liderlerinde görmek istedikleri basireti seraba dönüştürüyor.
LİDERİN GÜCÜ
Her toplumsal yapı bir
güç odağı yaratır ve güç, toplumun küçük bir kesiminin elinde toplanır. Başka
bir deyişle, kurumların işlemesi sosyal hiyerarşi yoluyla uygulanan bir
kontrole dayanır. Her toplumsal
yapı bir güç odağı yaratır ve güç, toplumun küçük bir kesiminin elinde
toplanır. Başka bir deyişle, kurumların işlemesi sosyal hiyerarşi yoluyla
uygulanan bir kontrole dayanır.
LİDER KİŞİLİĞİ
1. Tutarlılık ve dürüstlük
Liderin özü sözü bir olmalıdır. Bir gün
söylediğini ertesi gün, "Ben öyle demek istemedim"lerle
geçiştirmemelidir.
2. Kararlılık
Karar vermek liderin mihenk taşıdır.
Liderin kararları grubunu zora sokmamalıdır. Kararlar enine boyuna düşünülmüş,
ne getirip ne götüreceği hesaplanmıştır.
3. Yeterlilik
Yaptığı ya da yönettiği işi iyi bilir.
Konusunda uzmandır ve başkalarına aktardığı işlerin bile girdisine çıktısına
hakimdir.
4. Vizyon sahibi olmak
Lider vizyon doğrultusunda
insanları harekete geçirir; bir doğrultuda hep birlikte sonuca doğru yol
alınmasını sağlar.
Sosyo-analitik bakış
Bireyin çevresindeki
kişilerin ona baktıklarında dışardan gördükleri kişi vardır. Bu da bireyin
kişiliği, bir başka deyişle itibarıdır. "O hırslı, rekabetçi, çalışkan,
tuttuğunu koparan, zorluklardan yılmayan, özgüvenli, sınırları zorlayan,
kararlı biridir."
Lider kime denir?
·
Duygularını ve
davranışlarını denetleme: Lider kontrollüdür. Başarma ve kazanma tutkusunun
esiri olmaz.
·
İnsan ilişkilerinde başarılı
olma: Lider ekibiyle ve çevresindeki kişilerle (dış dünyayla) amaca yönelik,
etkili ilişkiler kurar.
- İşini iyi bilme: Lider yaptığı işi iyi bilir. Bilgilidir, uzmandır, birikimlidir, öğrenmeye ve harekete geçmeye hazırdır.
- Liderlik becerilerine sahip olma: Lider delege etme, ikna etme, müzakere, kurumsal etkileme stratejilerini bilir.
LİDER İMAJI YARATMADA FOTOĞRAF
KULLANIMI
İmaj, dış
katılımcıların düşüncelerinde ortaya çıkan, gelişimi için örgüt üyelerinin
temel oluşturduğu, kurumun vizyonu, misyonu ve örgütsel değerlerinden oluşan
kurum kimliğinin algılanış biçimidir. Bu açıdan imajın en belirgin unsurlarını,
bir örgütün gelecekte olmak istediği durumunu, idealini ve var olma nedenini
açıklayan vizyonu, onu diğer örgütlerden ayırt eden ve üstlendiği özel
görevleri yansıtan misyonu, sahip olduğu dünya görüşüne temel teşkil eden örgüt
kültürü, sosyal sorumluluklarını ifade etmeye yönelik düzenlenen iletişim
stratejileri ve kurumsal dizaynı oluşturmaktır (İnan, 2003:57).
Görüntülere dayalı imajların ve/veya bu imajların
temsilcilerinin anlık olarak üretilip tüketildiği günümüz neo-liberal görüntü
politikalarının medya aracılığıyla topluma sunulması ya da insanların
kanaatlerinin imajlara dayalı olarak oluşturulması yaşamsal gerçekliğin
post-modern söylemlere uygun olarak “dışı hoş-içi boş” bir stratejinin topluma
dayatılması şeklinde ifade edilmesi mümkündür. Nitekim gazete, TV ya da
internet üzerinden görseller halinde sanal olarak toplumun zihnine sıklıkla
sunulan imajlar, adeta gerçeğin yerini almıştır. Nitekim toplumsal hafızaya
sıklıkla tekrar eden görsellerin yerleştirilmesi sonucunda, yerleştirilen
imajlar kanıların, tutumların ve oluşumların ortaya çıkmasına katkı
sağlamaktadır. Lippman da, insan davranışlarının önceden kazandırılmış olan
görsel alışkanlıklara dayandığını, önceden zihne yerleştirilen steorotip
olgular sayesinde bireylerin görmeden olgular hakkında bilgi sahibi olduğunun
altını çizmiştir (Bayraktaroğlu, 2004:85). Günümüzdeki ve tarihteki çoğu lider
güçlerini medyaya borçludurlar. Bilindiği üzere medya popüler kültürün en
önemli temsil araçlarından biridir. Medyanın kitlere ulaşma, kitleleri
yönlendirme gücü, bilinç endüstrilerini kurgulayan toplum mühendisleri
tarafından yoğun bir biçimde kullanılmıştır. Medya aracılığıyla kitlelerin
kanıları, beğenileri ve tercihlerinin yönlendirilmeye açık olması; medya
iktidarlarının ve/veya medya endeksli/destekli iktidarların ortaya çıktığının
söylenmesi mümkündür. Nitekim günümüzde liderler medya üzerinden en geniş
kitlelere pazarlanabilinen birer popüler kültür ürünü göstergelere
dönüşmüşlerdir. Bir başka deyişle liderler medya tarafından yaratılan bir
imaj-mit kahramandır da dememiz mümkündür. Bu bağlamda imaj bir biçim ya da
biçime dayalı üretim sorunudur. Fotoğraf, imaj yaratmada görselliğin
vazgeçilmez bir unsurudur. Tumay (1996:44-45)’a göre kitle iletişim araçları
yaratılan imajları hedef kitleye ulaştırma görevini üstlenirler. İmaj yaratma
ve idealize etmede basın bir anlamda siyasi reklamı gerçekleştirmektedir.
Reklam kapitalist tüketim toplumunun en itici güçlerinden biridir. Çünkü
reklamın etkileme gücü yüksektir. Reklam, geniş kitlelere ulaşırken, toplum
içindeki bireyden seçim yapması için onu zorlar. Nitekim, Berger’e göre “Reklam
ele geçirme gücünden başka güç tanımaz. Bütün öbür insaniyetleri ya da
gereksinimleri bu gücün buyruğuna verilmiştir. Tüm umutlar toplanmış, birbirine
uydurulmuş, yalınlaştırılmıştır. Sonunda yoğun ama belirsiz, büyülü ama
yinelenebilir bir umut sunulur her ürünle birlikte.” (Berger, 1995:153’den akt.
Tumay, 1996:44).
İmaj yaratmada kullanılan fotoğraflarda yer alması
gereken göstergeler; lider portresi, portrede yüz ve yüzdeki ifade, beden dili,
kıyafet, ortam/mekan ve simgeler/sembollerdir.
a.
Lider Portresi: Bir liderin fotoğrafının sunumunda,
liderin özne konumunda olduğu unutulmamalı ve egemen olarak yerleştirilmelidir.
Çünkü lider göz önünde olan bir başka deyişle toplum tarafından sürekli
gözlemlenen kişidir. Bu bağlamda lider öne çıkarılmalı onu destekleyenler ise
“kitleleri arkasından sürükleyen lider” imajını ortaya koyacak şekilde
konumlandırılmalıdır. Değişik mesleklerden, renklerden, cinsiyetlerden toplumun
farklı katmanlarını temsil eden kişilere liderin arkasında yer verilmelidir.
Böylece hem toplumun farklı kesimlerine seslendiği/kucakladığı kavramı
toplumsal hafızaya ekilir hem de geniş bir yelpazeyi temsil ettiği imajı
verilir.
b.
Portrede Yüz ve Yüzdeki İfade: Yüzdeki ifade liderin kendine
güvenini ve kararlılığını temsil etmektedir. Aslında ‘fotoğraftaki yüz’ liderin
yüzü değil mensup olduğu partinin temsili durumundadır. Dolayısıyla liderin
yüzündeki ifade partinin samimiyetinin de göstergesi durumundadır. Bu bağlamda
liderin fotoğraftaki yüzünün ifadesinin anlatımı toplumu ikna etmenin ön
koşullarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır.
c.
Beden Dili: Amerikan seçimlerinde Kennedy ile
Nixon’ın TV tartışması sırasında Nixon’ın bir ayağını kıvırarak durmasına
karşın Kennedy’nin dimdik duruşunun yayıncı kuruluş tarafından bir tercih
olarak yoğun bir biçimde topluma gösterilmesi, toplumsal hafızaya güçlü-zayıf
lider imajının ekilmesinin en önemli örneklerindendir. Bilinçli bir tercih
olarak topluma gösterilen/seçmen hafızasına enjekte edilen bu imaj aslında
görüntülerin toplum üzerindeki etkileri açısından oldukça önemli bir referans
oluşturmaktadır. Bu durumda “dik durmak” kararlılığın, güçlülüğün; ayağını
kıvırarak durmak/ayağının üzerine sağlam basamamak ise zayıflığın, güçsüzlüğün,
kararsızlığın göstergeleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Kennedy ve Nixon’ın
seçim kampanyası sırasında kameranın özellikle Nixon’ın ayağını kıvırarak
tuttuğunu göstermesi aynı zamanda medyanın taraf olma özelliğinin de nitelikli
bir örneğini temsil etmektedir.
d.
Kıyafet: Koyu renk ceket ve buna uygun bir
kravat liderin ciddiyetini vurgular. Bürokratların ve/veya devlet adamlarının
giyimlerinde kravat-ceket, takım elbise egemen kültür olarak bilinmektedir.
Halk tarafından takım elbise ve kravat özde kişinin genelde ise devlet
ciddiyetinin temsili olarak algılanmaktadır. Öte yandan koyu renkli elbise ve
bıyık, tutucu politikacı/lider imajı verirken; spor giyim ise devlet imajından
çok özel sektör imajını çağrıştırmaktadır. Özgün, şık ve tarz kıyafetler
farklılığı simgeleyebildiği gibi kola takılmayan saat ise zamandan
bağımsızlığın göstergesi olarak karşımıza çıkabilmektedir. Bunlara ek olarak
liderlerin giydikleri kıyafetler kadar kullandıkları aksesuarlarında fotoğrafta
oldukça belirleyici bir anlamı oluşturan göstergeler olduğu karşımıza
çıkmaktadır.
e.
Ortam: Liderin içinde bulunduğu ortam lider
imajı açısından oldukça önemlidir. Nitekim halkın içinde olması, halktan kopuk
olmadığını, halkın içinden geldiğini vurgular. İçinde bulunduğu ortamda
karşısındaki kişiyi dinlerken takındığı tavır lider imajının kurgulanmasına
doğrudan etki etmektedir.
f.
Semboller/Simgeler: Liderler çoğu zaman kitlelere mesaj
vermek için ya da bulundukları ortamdan kendilerini ayırmak için farklı
semboller veya aksesuarlar kullanmaktadırlar. En basit anlamıyla böylesine bir
gösterge üzerinden farklılık yaratmaya çalışan, marka giyinerek kendisini özel
hisseden ve bulundukları ortamdaki insanlardan kendisinin özel biri olduğu
izlenimini vermeye çalışan insanları çevremizde görmemiz mümkündür.
Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi
Liderlik
Yönetim alanında en çok tartışılan ve
araştırılan konuların başında gelen liderlik (Hellriegel ve Slocum, 1992:467),
belirli şartlar altında, kişisel veya grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere,
bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini yönlendirmesi süreci olarak
tanımlanırken (Koçel, 2003:583), lider ise örgüt üyelerini, üyesi bulundukları
örgütün başarı ve etkinliğine katkıda bulunmaları için etkileme ve motive etme
yeteneğine sahip olan kişidir (Bakan, 2008:3). Başka bir ifade ile bireyler ve
gruplar vasıtasıyla belirli bir zaman periyodunda belirli çevre ve şartlar
altında örgütteki diğer insanlara ve gruplara nüfuz ederek bireylerin ve grubun
amaçlarını gerçekleştirmesini sağlamaya çalışan kişi olarak tanımlanmaktadır
(Şafaklı, 2005:133).
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi
Elektronik Dergisi
Liderlik konusu literatürde
uğraşanların kişisel görüşlerine göre şekillenen birçok tanıma sahiptir.
Bunlardan bir kaçının burada zikredilmesi liderliğin ne olduğunu ortaya koymaya
yetecektir. Liderlik; “ortak bir amaca doğru grubun davranışlarını yönlendirmek
için bireyin yapmış olduğu davranışların tümü” (Hempfill ve Cons’dan aktaran,
Zel, 2011: 109) veya; “amaçları gerçekleştirmek için uğraşanları duruma göre
uyarlayıcı, onların sorunlarını yanıtlayıcı bir rol” (Dubrin’den aktaran Zel,
2011: 110), veya “örgütlenmiş bir grubu, belli bir amacı yerine getirmek
maksadıyla insan davranışlarını etkileme faaliyeti” (Rauch ve Behling’den
aktaran Zel, 2011:110) olarak tanımlanmıştır. Liderlik olgusunda, belli bir
grup insan, belli bir amaç ve bu amaca grubu yönlendirecek liderin olması
olması paydalardır. Bu paydaları içeren bir liderlik tanımı şöyle yapılabilir;
“bir grup insanı belli amaçlar etrafında toplayabilme ve bu amaçları
gerçekleştirebilmek için onları harekete geçirme, etkileyebilme bilgisi ve
yeteneklerinin toplamıdır” (Zel, 2011: 110).
KAYNAKÇA
4. http://egifder.gumushane.edu.tr/article/view/5000093935/5000106159
5. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ulikidince/article/view/5000113780
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder