AKSARAY ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Emine NEŞELİ
140608053
Konu: Sosyal Medya
Yrd.Doç.Dr.VeyselÇAKMAK
KONU İLE İLGİLİ ALINTILAR
Ø Sosyal medya teknoloji ve internetin
hızlı ve etkileyici değişimini uluslararası boyutta takip eden günlük haberler
sitesidir. Türkçe haberler ayda 1.5 milyondan fazla sosyal medya okuyucusu
tarafından incelenmekte ve paylaşılmaktadır. Sosyal medya kolektif, bağımsız ve
açık sözlü tarzıyla, web 2.0, sosyal medya, dijital pazarlama, kariyer eğlence
konularında Y jenerasyonunun bilgi kaynağıdır.
Ø Sosyal Medya Facebook
Facebook, Mark
Zuckerberg tarafından 2004 yılında üniversite içi bir ağ olarak kurulmuştur.
1.2 milyardan fazla kullanıcısıyla dünyanın en popüler sosyal medya
platformlarından biridir. ABD’de hayat bulan ve ismini üniversitelerinin bir
tanıtım formu olan ‘paper facebooks’tan alan Facebook, mobil uygulamaları ve
reklam hizmetleriyle büyümeye devam ediyor.
Ø
Web 1.0-Web 2.0-Web 3.0
Web 1.0
Web
1.0, Tim Berners-Lee tarafından geliştirilen World Wide Web (WWW), yani Dünya
Çapında Ağ teknolojisinin
ilk zamanlarında oluşturulan Web sitelerine atıfta bulunmak için
kullanılmaktadır(Berners-Lee, 2011, para. 1). İnternetin toplumla buluşmasının
ertesinde dünyayı saran bu dünya çapındaki ağın başlarda böyle özel bir ismi
yoktu. Fakat günümüz WWW teknolojisindeki ilerlemeler sonucunda bu isim yaygın
olarak kullanılmaya başlanmıştır.
Web
1.0 olarak nitelendirilen Web sitelerindeki temel amaç, sadece, kullanıcıya
bilgiyi sunmaktır. Başka bir deyişle, web tasarımcısı siteyi hazırlar ve
yayımlar; kullanıcılar ise bu siteye erişip, bilgiyi sadece okuyabilirler. Bu
en temel özelliğin dışında Web 1.0 olarak nitelendirilen sitelerin diğer
özellikleri şöyledir:
- Bu Web sitelerinde etkileşim kullanıcının sadece sayfalar arasındaki bağlantılar aracılığıyla gezinmesiyle sınırlıdır.
- Kullanıcının sitedeki içeriğe katkıda bulunma hakkı yoktur. Yani, kullanıcının pasif bir rolü vardır ve kullanıcı tümdengelim yaklaşımıyla bir bütün halinde sunulan bilgileri okuyabilen bir tüketici rolündedir (Horzum, 2007, s. 104).
- Bu siteler genellikle HTML (HyperText Markup Language) tabanlı olduğundan, bahsettiğimiz zamanlarda bir Web sitesi yapmak HTML kodlama bilgisi gerektirmekteydi.
Web 2.0
Web 2.0 terimi ilk olarak O’Reilly ve
MediaLive International arasında düzenleyecekleri bir konferans için yaptıkları
bir beyin fırtınası oturumu sırasında ortaya atılmıştır. Oturumun amacı,
gelişen teknolojiyle birlikte Web sitelerine gelen yenilikleri ve ortaya
attıkları bu yeni kavramla Web sitelerindeki hangi
özelliklerin kastedildiğini belirlemekti (O’Reilly, 2005, para. 2).
Web
2.0 olarak nitelendirilen sitelerin Web 1.0 sitelerinden ayrıldığı en önemli
nokta kullanıcının rolüdür desek herhalde
yanlış olmaz. Web 2.0 sitelerinde kullanıcıların rolü Web 1.0 sitelerinde
olduğu gibi sadece okuyabilen pasif bir tüketici değil tam tersine, içerik
üzerinde söz hakkı bulunan, içeriğe katkıda bulunan, geliştiren ve
paylaşan aktif bir üreticidir.
Web
2.0 uygulamalarının temel amacı, kullanıcıların teknik sorunlarla yüzleşmeden
içerik geliştirmesini ve paylaşmasını sağlamaktır. Bu uygulamalar aynı zamanda
kullanıcıların İnternet’in işbirliği ve sosyal etkileşim olanaklarından
faydalanmasını da sağlamaktadır. Bu nedenle Web 2.0 için “Sosyal Devrim”
diyenler de vardır (Downes, 2005, para. 25; Ebner, Holzinger, & Maurer,
2007, s. 560). Benzer şekilde Web 2.0 araçlarına “sosyal yazılımlar” ya da
“sosyal medya (ortamlar)” da denilmektedir. Facebook, Twitter, Flickr, Youtube,
vb. gibi sitelerin Web 2.0’a örnek olarak gösterilen ilk uygulamalar olduğu
gözönüne alındığında bu yakıştırmanın nereden kaynaklandığı da açıkça
görülebilmektedir.
Web
2.0 olarak nitelendirilen sitelerin temel özellikleri şu şekilde sıralanabilir:
- Kullanıcılar Web Okur/Yazarı rolündedir. Yani, kullanıcılar önceden hazırlanıp sunulmuş içeriği okumakla kalmayıp bu içeriğe katkıda bulunma hakkına da sahiptir. Böylece kullanıcılar işbirliği içinde içerik geliştirip paylaşabilirler. Bu içeriklere katkıda bulunabilirler. Sosyal medya araçlarının gelişmesiyle kullanıcılar arasındaki bu içerik paylaşımı, işbirliği ve etkileşim en üst seviyeye çıkmış durumdadır.
- Kullanıcılar içerikleri etiketler kullanarak sınıflandırabilirler bu işleme de etiketleme denilmektedir. Bu sayede içerikler kullanıcıların ortak katılımıyla kategorilere ayrılır ve bu da hem içerik ararken kullanıcıların işini kolaylaştırır hem de kullanıcılara içerikleri daha düzenli bir şekilde saklama imkanı sunar.
Web
3.0
Web 3.0 kullanıcının kontrolü dışında
gerçekleşen bilgisayarlar arasındaki iletişimi ifade etmek için kullanılan ve
bu iletişimde kullanılan yöntemleri kapsayan bir terimdir. Aslında,
bilgisayarlar arasındaki iletişim arama motorları arasındaki iletişimi ifade
etmektedir (Hendler,2010, s. 77). Web 3.0, kullanıcı tarafından sağlanan
içeriğin arama motorları tarafından anlamlandırılması, kullanıcının istediği
bilgiye ve sağladığı ipuçlarına göre bilginin yorumlanıp kullanıcının özel
ihtiyaçlarına uygun bir şekilde sunulması anlamına gelmektedir. Bu nedenle Web
3.0 Anlamsal Ağ (Semantic Web) olarak da adlandırılmaktadır.
Web
3.0 yapısının özelliklerine baktığımızda aşağıdaki üç ana başlığı listelemek
mümkündür.
- Kişiselleştirme
Arama
motorlarının arama sonuçlarını, kullanıcının webde bıraktığı izleri takip
ederek kişisel tercihlerine göre ayarlama özelliği olarak tanımlayabiliriz.
Daha açık ifade etmek gerekirse, sizin “Bugün ne yemeliyim?” şeklinde bir sorgu
arama motorunun diyetinize ve yemek alışkanlıklarınıza göre bir süzme yaparak
size en uygun seçenekleri menüler halinde sunmasıdır..
- Yapay Zeka
Kullanıcıların
İnternet üzerinde yaptıkları aramalardan ve paylaşımlardan anlam çıkarıp
kullanıcının neler yapmak isteyeceğini tahmin etme özelliği diyebiliriz. Buna
örnek olarak amazon.com sitesinden HTML5 ile ilgili birkaç kitap inceledikten
sonra tekrar siteye giriş yaptığınızda ana sayfada sizin için önerilen, gözden
geçirmeniz tavsiye edilen HTML5 ile ilgili kitapları görmenizi verebiliriz.
- Hareketlilik
Kullanıcıların
kişiselleştirilmiş içeriklerine zaman, mekan ve medya ortamı kısıtlaması
olmadan erişebilmesi anlamına gelmektedir. Bu açıdan, akıllı telefonlar, tablet
bilgisayarlar, akıllı televizyonlar, oyun konsolları, vb. erişim için en önemli
araçlar haline gelmektedir.
Kısacası,
Web 3.0’a İnternet’in zeki hali diyebiliriz. Başka bir deyişle, Web 3.0
aramalarda anahtar kelimeler kullanmak yerine tıpkı bir başka insanla
iletişimimizde olduğu gibi doğal dililimizi kullanarak, yani daha anlaşılabilir
tümceler kullanarak, istediğimiz sonuca ulaşmamızı sağlayacak da diyebiliriz.
Bir örnek olması açısından, True Knowledge sitesine gidip soru kısmına “What
is the capital of Turkey?” yazarsanız Web 3.0’ın yaşamımıza neler
getirebileceğini katabileceğini az çok gözünüzde canlandırabilirsiniz.
Web 4.0
Daha Web 3.0 tam anlamıyla uygulanıp
kullanılmaya başlanmadan ve biz kullanıcılar Web 3.0 kavramını benimseyemeden,
Web 4.0 hakkında çeşitli çalışmalar yapılmaya başlandı bile (Metz, 2007, s.
79). Ön görülen Web 4.0 tanımlamasında sanallaştırma ön plana çıkıyor. Web 4.0
uygulamalarının Yapay Zeka teknolojisinin yanı sıra Zenginleştirilmiş Gerçeklik
(Augmented Reality) teknolojisinden de faydalanması bekleniyor. Ayrıca, kişisel
dosyaların, verilerin ve içeriklerin depolanmasında Bulut Bilişim
uygulamalarının öne çıkması ve yerel disk kullanımının ortaya çıkardığı
sorunları ortadan kaldırması bekleniyor. Buna örnek olarak eyeOS
yazılımını inceleyebilirsiniz. Tabii bu uygulamalar için yüksek hızlı İnternet
bağlantısı gibi teknik altyapılar da öngörülüyor.
Web ∞’a giderken
İnternet’in tarihçesine baktığımızda
yayımlanan ilk Web sayfasından bugün çoğumuz için hayatımızın bir
parçası olan Facebook, Twitter, Flickr, Youtube, vb. gibi Web sitelerine
ulaştığımızı görüyoruz. Bu da geleceğe dair beklentilerimizin yüksek olması
gerektiğini önerir niteliktedir. Büyük ihtimalle Web x.x gösterimindeki
rakamlar sürekli güncellenecektir. Bu da kullanıcıların artan beklentileriyle
doğru orantılı olacaktır. İnternet teknolojilerinin son 20 yılda aldığı yola
baktığımızda, Zenginleştirilmiş Gerçeklik teknolojisinin Web uygulamalarında
resim, yazı, vb. gibi bir araç haline geleceğini söylemek çok da uçuk bir fikir
gibi gelmiyor. Ayrıca, şu anki
kullanımına baktığımızda Yapay Zeka teknolojisinin tam anlamıyla hayatımıza Web
üzerinden girebileceğini söylemek de mümkündür.
(http://seset.ceit.metu.edu.tr/web-1.0-2.0-3.0-4.0)
Ø Sosyal Medyanın Yarar ve Zararları
Hayatımızın her alanında var olan
vazgeçilmezliği kanıtlanan; bir terim değil bir yaşam artık “sosyal medya” ve
biz insanlara sayısız nimetler sunmaktadır. Etki alanı rtan ve insanların
hayatlarını kolaylaştırdığı kadar insanlara fayda sağladığı kadar birçok kesim
tarafından zararlarıdagöz önüne serilmeye çalışılıyor.
YARARLARI
Sosyal medya sayesinde alışveriş
yapabiliriz istediğimiz her seyi giyim, gıda, aksesuar, çeşitli eşyalar olmak
üzere bütçemize en uygun fiyatla bulmamız mümkün, internette oyunlar oynayıp
bolca zaman geçirebiliriz(eskiden canı sıkılan ev hanımlarının imdadına yetişen
vesıklıkla kullandıkları okey mesela) yeni arkadaşlar edinip sosyal çevremizi
genişletebiliriz.
Dünyanın hatta evrenin çeşitli yerlerini görmeden oralar gitmeden o yerler
hakkında detaylı bilgilere sahip olmamız mümkün..bir kelimenin nereye
geldiğini, bir ülkenin tarihini, bir yemeğin tarifini bulmak, firmamızın
tanıtımını yapmak, tatil yerleri hakkında bilgi almak kısacası aradığımız
herseyi oturduğumuz yerden kalkmadan ulaşmamız mümkün vegitgide daha da
kolaylaşıyor.
ZARARLARI
İnternet çağının ve sosyal mecraların bu denli gelişim göstermesi bizleri
üşengeçliğe ve sanal yani hayal ortamında yaşamaya, tepkilerimizi gerçek dışı
göstermemize sebep oluyor. Artık arkadaşlarımızla oturup sohbet muabbet edemez
olduk ve bir aray geldiğimiz anlarda bile gözümüz ve elimiz sadece telefonumuza
odaklanır oldu buda kişisel diyalogları zayıflatmaya başladı. Artık her işimizi
internetten yapar olduk, yemek siparişlerimizi, gazetemizi, köşe yazılarını,
arkadaşlarımızı, dostlarımızı sadece sosyal mecralardan takip etmek bizi biraz
içine kapanık ve kendi halinde yaşayan insanlar haline getiriyor. Bu yüzden
bizce ne sosyal medyanın dışında kalmak iyi ne de çok içinde olmak…
Final
Ø Sosyal Medya Türleri ve Faydaları
Statik ve dinamik web sayfaları yapmanın ötesinde bir
oluşum sayılan sosyal medya uygulamaları, çoklu katılımın sağlanması ve
yaygınlığı göz önüne alındığında çığ gibi büyümekte. Hemen her alanda başka bir
uygulama arz-ı endam etmekte ve webmasterlara yeni fırsatlar sunmakta. Her
sosyal medya uygulamasında yer edinebilmek çok zor olsa da hangisinin ne amaçla
açılıp tutunduğunu bilmek fayda sağlayabilir. bu yazı bu uygulamaların en
önemlilerini göz önüne alıp incelemekte.
1. Microblog uygulamaları: Bu alanın birincisi hiç
şüphesiz Twitter. Hemen herkesin
ismini duyduğu bu servis, Amerika başkanı Obama’nın anlık aktivitlerini
kamuoyuna bu servis ile duyurmayı seçmesinin ardından daha da patladı.
Alanındaki başarısı nedeni ile hiçbir rakibinin Twitter’ın yerini alması mümkün
gözükmüyor da denebilir. Kullanıcılarının aktifliği servisi oldukça gözde
yapmış durumda. Microblog ne demektir ve neden tercih edilmektedir sorusunun
cevabını bulmak sanırım öncelikle gerekli. Microblog, herhangi bir zaman
diliminde herhangi bir olay için kişilerin durumları, duyguları ve görüşleri
hakkında bilgileri hızlıca paylaşmalarını sağlayan servis diye özetlenebilir.
Twitter bu paylaşımı sunan ilk servis olması ve aktif kullanıcı tabanı ile bu
alanda tartışmasız lider gözüküyor.
2.
Bookmark – İmleme servisleri: Bu alanın birincisi ise kullanıcı tabanının
büyüklüğü ile Digg. Bu
platformadaki oyuncular oldukça fazla olsada hala en üste olmayı sürdürmekte.
Sosyal imleme servisleri, inrernette bulunan herhangi bir sevilen içeriğe
bilgisayarınız dışından ulaşmayı sağlamasının yanında, benzer içeriklerden
hoşlanan kişilerin bibirleri ile etkileşmesini sağlamakta. Siteyi webmaster
olarak
ara
ara ziyaret etmenin en büyük avantajı ise insanların neye ilgi duyduklarını ve
değişen trendleri takip etmenize olanak tanıyor olması.
3. Vidyo paylaşım: Youtube, Türkiyede sık sık
ysaklansada bu alanın lideri konumunda. Youtube eğleneceli paylaşımların
yanında eğitim bazlı görsellerinde yer aldığı bir vidyo paylaşım sitesi ve
burada yapacağınız anlatımlı paylaşımlara google oldukça değer vermekte
denebilir. O ndenle kimi vidyolu anlatımları burada saklamakta fayda var. İyi
kullanımı, rahatlıkla kopyalanan text bazlı blogların yerine vidyo anlatımları
ile zenginleştirilmiş bloglarda iyi bir geri dönüşüm yaşatacaktır.
4. Foto paylaşım: Flickr bu alanın lideri. Ne diye
kendiş sitem yerine bu sitede fotolarımı paylaşayım sorusunun cevabı ise marka
değerinin tanıtımı olacaktır. Anahtar kelimelerinizle dolu bir foto albümünü
burada paylaşıma açmak yapılacak akıllıca eylemlerden birisi olacaktır.
5. Arama motorları: Google bu alanın tartşmasız lideri.
Arama verimliliği ve optimizasyonu gittikçe daha da önem kazanmaktadır ve bu
alanda diğer sosyal medya türlerinden elde edilecek backlinkler, arama
motorlarında da işe yarayacaktır.
6. Profesyonel ağlar: LinkedIn bu alanda en
başarılı servislerden. Twitter’dan farkı anlık yaşnmışlıklar yerine yıllara
varan tecrübelerin topluluk içinde aktarılması. Bu yönüyle profesyonellerin ve
alanında ilerlemek isteyenlerin buluşma noktası. Webmaster olarak backlink
alanında çok fayda sağlamasa da iyi bir çevre edinmede fayda sağlayabilecek bir
servis.
7. Sosyal ağlar: Facebook bu alanda
liderliğini korumakta. Bu sitelerin ana amacı sosyalleşmeyi sağlamak ve bu
bağlamda belli bir hedef kitleye ulaşım zor. Yine de yaygın kullanımları ve
edineceğiniz çevre site veya blog tanıtımınızda faydalı olacaktır. Ayrıca
sosyalleşme alanındaki büyük başarısı takip altına alınıp kimi yönleri kopya
edilebilir durmakta.
8. Forumlar: Bu alanda belli başlı bir site vermek çok
zor. Hele ki ülkemizde forum kullanımının yaygınlığı göz önüne alınırsa.
Webmasterların sıklıkla üye olduğu platformalrın yanında, ilgi alanlarınıza
uygun forum topluluklarına da üye olarak sitlerin tanıtımına fayda sağlamanız
mümkün ama hangi forum sitelerinin maksimum faydayı sağlayacağı herkes için
oldukça değişken olacaktır.
9. Bölgesel site ve servisler: Bölge, şehir bazlı
topluluklarda oldukça gelişim gösterebilmekte. Bu servislere ulaşım ve bu
servislerde tanıtım, sitenize belli bir ziyaretçi kitlesi sağlayabilecektir.
10. Haber kaynakları ve yorum siteleri: Engadget gibi
haber kaynakları bilginin dağıtımında sıklıkla başvurulan siteler arasında. Bu
tür haber ve yorum sitelerinin yakından takibi de sitelerinize fayda
sağlayacaktır.
Ø Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri Türkiye'deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma
İşlek, Mahmut Sami
Günümüzde iletişim
teknolojileri hızla gelişmektedir. Bu gelişme kişilerin internet ve Web
araçlarını daha fazla kullanmasına yol açmaktadır. Bu araçlardan en önemlisi
ise sosyal medyadır. Sosyal medya; kullanıcıların kendilerini ifade ettikleri
ve diğer kullanıcılar ile bağlantıda kaldığı yeni bir sanal medyadır. Sosyal
medya pazarlaması ise; bu yeni medyada tüketicinin interaktif katılımına dayalı
olan yeni bir pazarlama anlayışıdır. Sosyal medya araçlarında bulunan içerikler
tüketici davranışını ve sosyal medya pazarlamasını şekillendirmektedir.
Tüketiciler sosyal medyadaki kullanıcı veya firma tarafından oluşturulmuş
içeriklerden satın alma noktasında etkilenmektedirler. Böylece, sosyal medyada
bir ürün/hizmetin ne kadar ve nasıl konuşulduğu işletmeler için önemli hale
gelmektedir. Bu noktada sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkisini
incelemek önemlidir. Bu çalışma teori ve uygulama bölümlerinden oluşmakta ve
sosyal medyanın tüketici davranışı ile ilişkisini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Çalışmanın teori bölümünde; sosyal medya, sosyal medya
pazarlama, sosyal medyada tüketici davranışı konuları ile ilgili literatür
taraması yapılmıştır. Araştırma bölümünde ise; sosyal medyanın tüketici
davranışına olan etkisini belirlemek amacıyla hazırlanmış olan anket, sosyal
medya kullanıcıları tarafından cevaplandırılmıştır. 845 sosyal medya
kullanıcısının verdiği cevaplar sonucunda ortaya çıkan veriler SPSS paket
programı yardımıyla analiz edilmiştir. Sonuç olarak, satın alma sürecinde
tüketicilerin sosyal medya araçlarından etkilendikleri ortay konulmuştur.İşlek, Mahmut Sami(kmu.edu.tr.alanından(PDF))
URL:http://sbe.kmu.edu.tr/userfiles/file/tezler/isletme/mahmutsamii%C5%9Flek.pdf
http://hdl.handle.net/11492/594
http://hdl.handle.net/11492/594
Ø Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki:
Kavramsal Bir Bakış
Adile Aşkım KURT, Dilruba KÜRÜM
Gelişim ve değişimin yoğun olarak yaşanmaya
başladığı 20. yüzyıldan günümüze kadar, gelişmelerin yansıdığı tüm sistemler,
ortaya çıkan ürünler aracılığıyla kendi fikirlerini de yansıtacak çeşitli
girişimlerde bulunmaktadır. Bu girişimlerden biri, televizyon, gazete, internet
vb. medyadaki mesajları alma, bu mesajları değerlendirme biçiminde tanımlanan medya okuryazarlığıdır. Medyanın farklı araçlar ve kanallar
aracılığıyla toplumlar üzerindeki yoğun ve hızlı etkileri, bilinçli medya okuryazarı bireylerin yetiştirilmesini
gerektirmektedir. Yapılan çalışmalara göre, medya okuryazarlığı ile bireyin medya mesajlarını doğru
anlayabilmesine olanak sağlayacak bir medya bilincinin oluşturulması ve eleştirel bir bakışla medya kültürünü çözümleyen bireylerin yetiştirilmesi
amaçlanmaktadır. Medya okuryazarlığının
amacı dikkate alındığında, bireylerin medya kullanımında bilinçli olabilmelerinin eleştirel bir takım becerilere sahip
olmaları gerektiği görüşüne dayanmaktadır. Eleştirel düşünme, temelde sorgulama
yapmayı gerektiren becerileri içeren bir düşünme biçimidir. Alan yazın
incelendiğinde iki kavram arasında birçok ortak özelliğin olduğu görülmektedir.
Bu bağlamda bu çalışmada, medya okuryazarlığı ile
eleştirel düşünme arasındaki ilişki alanyazına dayanarak irdelenmiş ve konuya
genel bir bakış açısı kazandırılmaya çalışılmıştır. Adile Aşkım KURT, Dilruba KÜRÜM(Mehmet
Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi)
Ø Sosyal Medya Bağımlılığı
2000’li yıllarda ortaya çıkan bir tabir
olan sosyal medya bağımlılığı, birçok insanı etkisi altına almış durumda. Sayı
ve nitelik esasıyla artan sosyal medya araçları, zamanımızın büyük bir kısmını
kaplıyor. Dolayısıyla günün büyük bir bölümünü sosyal medya uygulamalarına
harcıyoruz. Sosyal medya bağımlılarında görülen özellikleri sizler için analiz
ettik. Eğer bu özelliklerin çoğunluğuna sahipseniz siz de bir sosyal medya
bağımlısısınız demektir. Bazı kullanıcılar sadece Facebook bağımlılığı
ya da Twitter bağımlılığı yaşarken internet kullanıcılarının
çoğu genel bir sosyal medya bağımlılığı yaşamaktadır.
Resim Çekmek İçin Dışarı Çıkmak
Sosyal medya bağımlılığının en net göstergesi
sırf resim çekip paylaşmak için dışarı çıkmaktır. Gideceğiniz mekânların
kalitesine bu amaçla dikkat ediyorsanız siz de bir sosyal medya bağımlısı
olabilirsiniz. Ayrıca sırf resmini çekip paylaşacağınız için daha güzel görünen
yemekleri tercih ediyorsanız, bu da bir sosyal medya bağımlılık
örneğidir.
Check-in İçin Mekân Seçmek
Kaliteli mekânlara beğendiğinizden ziyade
Check-in yapmak amacıyla uğruyor olabilirsiniz. Daha klas görünen yerlere
giderek Check-in yaptığınızda sosyal medya fenomeni olma yolunda daha hızlı
ilerleyebileceğinizden bu seçimi özellikle yapıp yapmadığınıza dikkat
etmelisiniz.
Telefona Bağımlı Olmak
Akıllı cep telefonunuzu bir an olsun
yanınızdan ayıramıyor, şarjınız azaldığında kendinizi tehlikedeymiş gibi
hissediyorsanız ne yazık ki siz de bir sosyal medya bağımlısı oldunuz demektir.
İnsanlar Hakkındaki Görüşleriniz
Çevrenizdeki insanlar hakkındaki
görüşleriniz, söz konusu kişilerin sosyal medya profillerinde paylaştıklarına
göre değişiklik gösteriyorsa sosyal medyayı gereğinden fazla önemsediğinizi
bilmenizde fayda var. Ayrıca eleştiri ve beğenilerinizi de yine sosyal medya
profillerine göre belirlemeye başladıysanız sosyal medya bağımlılığı konusunda
ilk aşamayı çoktan geçmişsiniz demektir.
Her Şeyi Sosyal Medya Profillerinde
Paylaşmak
Akşam dışarı çıkarken giyeceğiniz elbiseyi,
evinizin manzarasını, hangi kıyafetin altına hangi ayakkabıyı giyeceğinizi
sosyal medya profilinizden paylaşmaya başlamışsanız sosyal medya
bağımlılığınızı kesin bir dille onaylayabiliriz.
Sürekli Sayfa Yenilemek
Sosyal medya bağımlılığını gösteren en önemli
işaretlerden biri, söz konusu profillere hiçbir gerek yokken dahi sürekli
girmektir. Yani profilinize, ‘’Acaba kim ne paylaştı, dikkat çekici bir
paylaşım var mı, paylaşımlarımı kimse beğenip yorumladı mı?’’ gibi nedenlerle
giriyorsanız büyük geçmiş olsun. 21.yüzyıl tabiri ile artık siz de bir sosyal
medya bağımlısısınız.
(http://www.sosyalmedyaiim/sosyal-medya-bagimliligi)
ÖZET
Sosyal medya kişilerin bireysel olarak ya da toplumu bilgilendirmek amaçlı kullanılmaktadır.
Ayrıca sosyal medya markalar ile diyaloğa geçme aracıda olabilir. Bize o an lazım
olan ama ulaşma imkanının kısıtlı olduğu zamanlarda devreye girebilir. Örneğin;
twitter’da herhangi bir bankanın bize ulaşmasını istiyorsak bunu bu hesap üzerinden
yayınlayarak bunun gerçekleşmesini sağlayayabiliriz.
Sosyal medyayı bir haberleşme kaynağı olarakda kullanabiliriz. Aynı zamanda
sosyal medyanın birçok yararlı ya da zararlı yönünden bahstmekte mümkün..
Örneğin; aradığımız her türlü bilgiye ulaşabilmek mümkünken insanlarla olan
ilişkileri olumsuz etkiliyor.
-Sosyalmedyakişilerin internet
üzerinden birbiriyle yaptığı diyalog ve paylaşımların bütünüdür. Sosyal ağlar,
insanların birbiriyle içerik ve bilgi paylaşmasını sağlayan internet siteleri ve
uygulamalar sayesinde, herkes aradığı ilgilendiği içeriklere ulaşabilmektedir.
Zaman ve mekan sınırlaması olmadan paylaşımın tartışmanın esas olduğu bir iletişim
şeklidir. Sosyal medya platformlarında insanlarla buluşur ve iletişimde
bulunursunuz. İnsanlara yardım eder, yardım alır, sorularına cevap verir ve kendi
sorularınızı sorarsınız. Bu bakımdan sosyal medya resmi olmayan eğitim yollarından
bitanesidir…
FİNAL ÖZETİM..
Sosyal medya değişimin uluslararası boyutta takip
edildiği günlük haber sitesidir. Gelişmeler 1.5 milyondan fazla sosyal medya okuyucusu
tarafından incelenmekte ve paylaşılmaktadır. Sosyal medya ağlarından olan
Facebook Mark Zuckerberg tarafından 2004 yılında üniversite içi bir ağ olarak
kurulmuştur. ABD’de hayat bulan ve ismini üniversitenin bir tanıtım formu olan
‘paper facebook’tan alan Facebook 1.2 milyardan fazla kullanıcısıyla dünyanın
en popular sosyal medya platformlarından biridir.
Web 1.0; bu sitelerde temel amaç
sadece kullanıcıya bilgi sunmaktır. Kullanıcının sitedeki içeriğe katkıda
bulunma hakkı yoktur.
Web 2.0; web 2.0 olarak
nitelendirilen siteleri web 1.0’dan ayıran en önemli nokta kullanıcının
rolüdür. Amacı, kullanıcıların teknik sorunlarla yüzleşmeden içerik
geliştirmesini ve paylaşmasını sağlamaktır. Örneğin; twitter, facebook, youtube
vb.
Web 3.0; kullanıcı tarafından
sağlanan içeriğin arama motorları tarafından anlamlandırılması, kullanıcının
istediği biilgiye ve sağladığı ipuçlarına göre bilginin yorumlanıp kullanıcını
özel ihtiyacına uygun bir şekilde sunulması anlamına gelmektedir. Bu nedenle
web 3.0 Anlamsal Ağ anlamınada gelmektedir.
Web 4.0; daha web 3.0 tam anlamıyla uygulanıp kullanılmaya başlanmadan
öngörülmüştür ve sanallaştırma ön plana çıkmıştır.
F Sosyal Medya Türleri
1- Microblog uygulamaları: Bu alanın birincisi hiç şüphesiz Twitter. Microblog;
herhangi bir zaman diliminde herhangi bir olay için kişilerin durumları,
duyguları ve görüşleri hakkında bilgileri hızlıca paylaşmasını sağlayan servis.
2- Bookmark-imleme servisleri: Bu alanın birincisi Digg. Sosyal imleme
servisleri, internette bulunan herhangi bir sevilen içeriğe bilgsayarınız
dışından ulaşmayı sağlamasının yanında, benzer içeriklerden hoşlanan kişilerin
birbirleri ile etkileşimini sağlamakta.
3- Video paylaşımı: Youtube, Türkiye’de sık sık yasaklansada bu alanın
lideri konumundadır.
4- Foto paylaşımı.
5- Arama motorları: Google bu alanın tartışmasız lideri.
6- Profesyonel ağlar: Linkedln bu alanın en başarılı sitelerinden.
Twitterdan farı anlık yaşanmışlıklar yerine yıllara varan tecrübelerin içinde
aktarılması.
7- Sosyal ağlar.
8- Bölgesel site ve servisler.
9- Forumlar: Bu alanda belli başlı
site örneği vermek çok zor.
10- Haber kaynakları ve yorum siteleri: Engadget gibi haber kaynakları
bilginin dağıtımında sıklıkla kullanılan sitelerden.
F Sosyal Medya Bağımlılığı
-Resim çekmek için dışarı çıkmak,
-Chech-in için mekan seçmek,
-Telefona bağımlı olmak,
-İnsanlar hakkındaki görüşleriniz, (profillerine bakınca insanlar hakkında
yorum yapabiliyorsanız)
-Herşeyi sosyal medya profllerinde paylaşmak,
-Sürekli sayfa yenilemek.. vs. nedenlerle sosyla medya kullanıyorsanız
sizde sosyal medya bağımlısısınız demektir...
KAYNAKLAR
·
(http://mysosyal
medya.com/sosyal-medyanin-yararlari-ve-zararlari)
·
(https:edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/sobed/article/viewArticle/41)
-Adile Aşkım KURT & Dilruba KÜRÜM
titanium max trimmer for android -TiTianiumArts
YanıtlaSilTITanium MAX TRIMP everquest titanium HOMENT titanium pipe for android: com.titanium.maximum-trimmer.com, babylisspro nano titanium the best titanium bikes gaming titanium vs stainless steel app of 2020.