AKSARAY ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL BİLİMLER MESLEK YÜKSEK OKULU
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Halkla İlişkilerde Kullanılan Araç ve
Yöntemler
140608011 Aslıhan GÜNEŞ
Yrd.Doc.Dr.Veysel ÇAKMAK
Aksaray,2015
ARAŞTIRMA
Yöneten-yönetilen arasında yaşanan
bir takım sorunlar uzun yıllar kendisini kamu yönetiminde göstermiştir. Yeni
iletişim teknolojileri ve bu teknolojilerin sunduğu bir takım kolaylıklar bu
sorunların çözümünde yeni fırsatlar doğurmuştur. Bu anlamda belediyelerin
kamularını tanıma ve yaptığı faaliyetleri kamularına tanıtmanın öneminin
farkına varılmasıyla birlikte kullanılan yeni iletişim araçlarından birisi de
internettir.Çalışma ile hedef gruplarla interaktiflik, doğrudan iletişim,
yaygın iletişim gibi imkanları sağlayan internet ortamından belediyelerin
yaptıkları hizmetleri aktarmada ve vatandaşın istek ile beklentilerini
öğrenmede ne kadar yararlandıkları sorgulanmaktadır. Bu doğrultuda Konya Merkez
İlçeleri olan Meram, Karatay ve Selçuklu Belediyeleri'nin web sayfaları
biçimsel olarak ve tanıma-tanıtma ekseninde içerik analizine tabi tutulmuştur.
Çalışmanın en önemli bulgusu, belediye web sayfalarının tanıma açısından
yeterli olmasına karşın, tanıtma çalışmalarında bazı önemli sorunlar barındırmasıdır.
(DergiPark-Selçuk İletişim-Cilt 4, Sayı
4-TARHAN)
Teknolojik gelişmeler sonucunda küçülen
dünyamızda kurumların, diğer kurumlar ve rakipleri karşısında varlığını
sürdürebilmesi, geliştirebilmesi ve hatta onlarla rekabet edebilmesi için
halkla ilişkilerdeki yazılı araçları çok iyi kullanması gerekir. Özellikle
kurumun dış hedef kitleye karşı tanıtım ve reklamının etkili bir şekilde
yapılabilmesini sağlayan gazete, dergi el ilanı, afiş, broşür, bülten, kitaplar
ve el kitapçığı gibi reklam materyallerini çok iyi kullanmalıdır. Kurumların
başarısında etkili olan ikinci önemli etken ise kurum içi tanıtım ve
bilgilendirmedir. Kurum içi bilgilendirmede etkili olmak için yıllık raporların
ve bilgi notlarının çok iyi hazırlanması ve sunumlarının çok iyi yapılması
gerekir. Ayrıca tüm bunların yanında başarının kalıcı olmasını sağlamak için
içteki ve dıştaki tepkilerin başarılı bir anket yöntemiyle öğrenilerek
gerekenlerin yapılması gerekir. Halkla ilişkiler etkinliklerinde yazılı
ürünlerin önemli bir yeri vardır. Bu alanda kullanılan yazılı araçlar; işletme
gazetesi, dergi, broşür, el kitapçığı, bülten, kitap, yıllık raporlar, iş
mektubu, afiş, pankart, el ilanı, kartvizit, depliyan, pul vb. Bunlara ek
olarak sanal ortamlarda yer alan yazılı ve resimli iletiler de bu kapsama
dâhildir. Bu araçlar gerek işletme içinde çalışanlara gerekse işletme dışında
yer alan çeşitli kişi ve kuruluşlara gönderilerek, bunların firmadaki
gelişmelerden haberdar edilmesi sağlanır. Amaç firmayı iç ve dış çevreye
tanıtmaktır. Ancak bu tanıtımın, abartıdan uzak, reklam kokmayan ve doğru bilgileri
içeren yönde olması gerekir. Çünkü yazılı araçlar, sözlü ve görüntüsel
araçlardan farklı olarak kalıcı bir niteliğe sahiptir. (Doç. Dr. Metin KAZANCI 2014-2015)
İşletmeler halkla ilişkiler çalışmalarını
yönetirken çeşitli araçlardan faydalanmaktadırlar. Bu araçlar yazılı olanlar,
sözlü olanlar ve görsel-işitsel olarak ayrılmaktadır.
1-Yazılı
Araçlar:
a)Gazeteler: İnsanlar üzerinde çok etkili olabilmektedir.
b)Dergiler: Gazetelerle aynı önemdedir. Ağırlıklı yöneldiği kitleler ve konular vardır.
c)Broşürler: Az sayfada, küçük boyda hazırlanan yayın araçlarıdır.
d)El Kitapçığı: Broşürün daha gelişmiş halidir.
e)Afişler: Kim olduğunu bilmediğimiz kişilerin haberleşmemize ya da cevap almadan onlara seslenmemize yarar.
f)Panolar: Üzerinde sadece yazı vardır. Etkili kelime ve cümlelerin seçilmesi önemlidir.
g)El İlanları: Pankartların çok küçük boyularıdır. İlgili kişilere dağıtılır.
h)Bültenler: Kurumun çalışmalarından ilgili kişileri bilgilendirmek amacıyla belirli zamanlarda yayınlanan çok sayfalı mektuplardır.
j)Yıllıklar: Kurumun bir yıl içinde gerçekleştirdiği çalışmalarının anlatıldığı yayn araçlarıdır.
a)Gazeteler: İnsanlar üzerinde çok etkili olabilmektedir.
b)Dergiler: Gazetelerle aynı önemdedir. Ağırlıklı yöneldiği kitleler ve konular vardır.
c)Broşürler: Az sayfada, küçük boyda hazırlanan yayın araçlarıdır.
d)El Kitapçığı: Broşürün daha gelişmiş halidir.
e)Afişler: Kim olduğunu bilmediğimiz kişilerin haberleşmemize ya da cevap almadan onlara seslenmemize yarar.
f)Panolar: Üzerinde sadece yazı vardır. Etkili kelime ve cümlelerin seçilmesi önemlidir.
g)El İlanları: Pankartların çok küçük boyularıdır. İlgili kişilere dağıtılır.
h)Bültenler: Kurumun çalışmalarından ilgili kişileri bilgilendirmek amacıyla belirli zamanlarda yayınlanan çok sayfalı mektuplardır.
j)Yıllıklar: Kurumun bir yıl içinde gerçekleştirdiği çalışmalarının anlatıldığı yayn araçlarıdır.
2-Görsel - İşitsel Araçlar:
a)Radyo ve Televizyon: Etkilidir. Bir yerdeki görüntüyü uydular
aracılığıyla izlenir.
b)Film: Çeşitli filmler yayınlanarak halkla ilişkiler yapılır.
3-Sözlü Araçlar ve Organizasyon Faaliyetleri:
a)Balo: Daha çok gönüllü kuruluşların başvurduğu faaliyetlerdendir.
b)Festival: Kutlama ve şenlik törenleridir.
c)Kermes: Satışlı sergidir. Hem satış hem de satılan malın tanıtımı yapılır.
d)Kokteyl ve Çaylar: Ayak üstü yapılan tanıtım faaliyetleridir.
e)Yarışmalar: Yarışmalar merak ve ilgi uyandırır. Yeni mesajlar verme imkanı sağlar.
f) Sergiler: Kuruluşların faaliyetlerini tanıtmak, topluma mesaj vermekte kullanılan araçlardır. Sergilerin bazıları sürekli bazıları geçicidir.
b)Film: Çeşitli filmler yayınlanarak halkla ilişkiler yapılır.
3-Sözlü Araçlar ve Organizasyon Faaliyetleri:
a)Balo: Daha çok gönüllü kuruluşların başvurduğu faaliyetlerdendir.
b)Festival: Kutlama ve şenlik törenleridir.
c)Kermes: Satışlı sergidir. Hem satış hem de satılan malın tanıtımı yapılır.
d)Kokteyl ve Çaylar: Ayak üstü yapılan tanıtım faaliyetleridir.
e)Yarışmalar: Yarışmalar merak ve ilgi uyandırır. Yeni mesajlar verme imkanı sağlar.
f) Sergiler: Kuruluşların faaliyetlerini tanıtmak, topluma mesaj vermekte kullanılan araçlardır. Sergilerin bazıları sürekli bazıları geçicidir.
g)Toplantılar: İki
kişi arasında olabileceği gibi binlerce kişi ile de olabilir.
h)Konferans: Bir uzman kişinin kendi konusuyla ilgili olarak o konu ile ilgili sunum yapmak.
j)Münazara: İki grubun belli bir konuyu tartışması.
k)Seminer: Beli bir konuda hazırlanmış yazının sunumu.
l)Sempozyum: Belli bir konuda hazırlanan oturum.
m)Açık oturumlar: Münazara ile konferans arası bir toplantı karışımıdır.
n)Törenler: Hem halkın hem de haberleşme araçlarının dikkatini toplar. (http://denizt82.blogcu.com)
h)Konferans: Bir uzman kişinin kendi konusuyla ilgili olarak o konu ile ilgili sunum yapmak.
j)Münazara: İki grubun belli bir konuyu tartışması.
k)Seminer: Beli bir konuda hazırlanmış yazının sunumu.
l)Sempozyum: Belli bir konuda hazırlanan oturum.
m)Açık oturumlar: Münazara ile konferans arası bir toplantı karışımıdır.
n)Törenler: Hem halkın hem de haberleşme araçlarının dikkatini toplar. (http://denizt82.blogcu.com)
Halkla ilişkiler kullandığı
tekniklerle oldukça önemli işlevleri yerine getirmektedir. Bu işlevlerden
birisi de; örgütlerin itibarını yönetmektir. Bugün artık “stratejik iletişim
yönetimi” olarak kabul edilen modern halkla ilişkilerin ilkeleri, yararlandığı
teknikler ve yaptığı çalışmalar incelendiğinde görülmektedir ki;
"kurumların itibarı, halkla ilişkilerin hedeflediklerinin
toplamı"ndan başka bir şey değildir. Elde edilen bu toplamın
kaybedilmemesi ve geliştirilerek devam ettirilmesi, halkla ilişkiler
tekniklerinin bilinçli, sağlıklı ve dürüst bir biçimde kullanılabilmesine
bağlıdır.Halkla ilişkilerin tarihsel gelişiminde itibar ile ilgili kaygıların
her aşamada farklı biçimde kendini gösterdiği görülmektedir. Örneğin, halkla
ilişkilerin tarihsel seyrine yönelik çok önemli çalışmaları bulunan James
Grunig, arkadaşları ile birlikte yazdığı bir makalesinde (J.E. Grunig ve Hunt,
1984) dört halkla ilişkiler modeli üzerinde durmaktadır. Söz konusu çalışma,
halkla ilişkilerde asimetrik ve simetrik dünya görüşlerine yer vermektedir. Bu
tartışmada yer verilen modellere göre; kurumlar halkla ilişkiler yürütürken
farklı düşünce ve hedefleri temel almaktadırlar. Uygulayıcılara göre,
kurumlarda zaman zaman tümünün ya da bazılarının hayata geçirildiği bu modeller
incelendiğinde son model olarak kabul edilen ve gelişme anlamında gelinen en
iyi nokta denilebilecek “çift yönlü simetrik model”in günümüz koşullarında
kurumun itibarını geliştirmede daha fazla geçerli olan çalışma yöntemlerine
sahip olduğu görülmektedir. Grunig ve arkadaşlarının geliştirdiği söz konusu
modellere göre;
1. Basın ajansı modeli; bu modelde halkla
ilişkiler, örgütle ilgili olarak olabilecek her yolla medyada yer bulmaya
çalışır,
2. Kamuoyu modeli; bu modelde halkla
ilişkiler, yerleşik gazetecilerden yararlanarak örgütle ilgili nesnel ama
yalnızca olumlu bilgileri kamuoyuna ulaştırır,
3. Çift yönlü asimetrik model; bu modelde
örgütler kamuları örgütün istediği gibi davranmaya ikna edecek mesajlar
geliştirmek amacıyla kamuoyu araştırmalarından yararlanır,
4.
Çift yönlü simetrik model; bu modeli kullanan bir örgüt, çatışmaları yönetmek,
karşılıklı anlayışı geliştirmek ve kamularla ilişkiler inşa etmek için
araştırma ve diyalogdan yararlanır. Simetrik modelde hem örgüt hem de kamular
ikna edilebilir; ama her ikisi de davranışını değiştirmek zorunda kalabilir.
Görüldüğü gibi, özellikle simetrik halkla ilişkiler, prensipler adına halkla
anlaşmayı (L’Etang, 2002, 75) önermekte ve halkı yanıltmadan geliştireceği
ilişkiler aracılığı ile kurumun itibarı açısından doğru olanı yapmaktadır. (Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi -
Doç.Dr. Selma KARATEPE)
Halkla ilişkiler uzmanları, pazarlamaya
ilişkin kararlara ürünün ya da hizmetin tüketiciye nasıl ve nerede sunulması
gerektiğine ilişkin bilgiler sunarak yardımcı olurlar. Pazarlama karması içinde
halkla ilişkiler tanıtım faaliyetleri, özel bir takım olaylar, sergiler vs.
düzenleyerek potansiyel tüketicinin dikkatini çekmeyi başararak pazarlamaya
yardımcı olur.
Halkla ilişkilerde ,hedef kitleyle iletişim kurulup,haberleşmenin sağlanabilmesi için hem kişisel hem de kişisel olmayan çeşitli araçlardan yararlanılır. Halkla ilişkilerde kullanılan araçlar arasında, radyo, televizyon, kitap, gazete, dergi, broşür, el kitapları, afiş, el ilanları, bültenler, yıllıklar, toplantı, sergi, seminer vb. araçlar bulunmaktadır. Planlama yapılırken, hedef kitleye iletilecek mesajların hangi araçlarla iletileceği önceden belirlenmelidir. Burada temel amaç, hedef kitleye mesajların, en kısa zamanda, en az maliyetle ve en uygun hangi araçları kullanarak iletilmesinin belirlenmesidir.
Halkla ilişkilerde ,hedef kitleyle iletişim kurulup,haberleşmenin sağlanabilmesi için hem kişisel hem de kişisel olmayan çeşitli araçlardan yararlanılır. Halkla ilişkilerde kullanılan araçlar arasında, radyo, televizyon, kitap, gazete, dergi, broşür, el kitapları, afiş, el ilanları, bültenler, yıllıklar, toplantı, sergi, seminer vb. araçlar bulunmaktadır. Planlama yapılırken, hedef kitleye iletilecek mesajların hangi araçlarla iletileceği önceden belirlenmelidir. Burada temel amaç, hedef kitleye mesajların, en kısa zamanda, en az maliyetle ve en uygun hangi araçları kullanarak iletilmesinin belirlenmesidir.
Halkla
ilişkiler uygulamalarında kullanılan çok sayıda ve türde araç bulunmaktadır.
Bununla birlikte, herhangi bir işletmenin halkla ilişkiler çalışmaları
sırasında, söz konusu araçların tamamının kullanılması gibi bir zorunluluk
bulunmamaktadır. Bu konuda önemli ve uyulması zorunlu olan kural, yapılacak
uygulamanın tüm yönleriyle (hedef kitle, süre, bütçe, personel vs.)
değerlendirilmesi ve araç seçiminin, bu çok yönlü değerlendirme sonrasında yapılmasıdır. (www.frmtr.com)
Halkla ilişkiler uygulayıcısı, hitap edeceği
kitlenin dolaylı ve dolaysız olarak elde ettikleri yaşam denem alanlarını çok
iyi hesap etmek ve ortaya çıkan düzeye göre anlaşılabilir simgeler seçmek
durumundadır. Aksi durumda kitleye yollanan mesajların anlaşılmama tehlikesi
vardır. Öte yandan mesajların bireysel gereksinmelerle doğrudan doğruya ilgili
olması ve bu gereksinmelerin karşılanması için yol, yordam önermesi; yol
göstermesi iletişimin etkinliğini artırıcı bir rol oynar. Çünkü bireyin
harekete geçmesinin en önemli nedeni gereksinmelerini karşılama umududur.
Halkla ilişkiler, kimi kez fizyolojik gereksinmeleri kimi kez güvenlik
gereksinmesini, kimi kez de kültürel gereksinmeyi karşılamak üzere uygulamaya
konabilir. Söz konusu olan duruma göre mesaj seçimi yapılmalıdır. Ayrıca
belirli bir değişiklik isteği kişiyi ya da hedefi toplumsal bir olgu olarak
görüp değerlendirmenin bir sonucu olmalıdır. İnsanı içinde yaşadığı fiziksel ve
kültürel ortamla ve grup bağlantılarıyla birlikte ele almak gerekir. Kişiden
iletişim sonucunda grubuna ters düşecek bir davranışta bulunmasını beklemek
kuşkusuz iletişimin etkisiyle çok yakından ilgilidir. İlk elde bu amaca dönük
bir mesajm istenilen sonucu vermesi çok zordur. Mesajın başarı kazanma şansı
hedefin tutum, değer ve amaçlarını dikkate aldığı oranda artmaktadır. Bu
nedenle de iletişim yoluyla insanlara sistemi değiştirmek çok zor bir yoldur. Birey
mesajlar içinden beklentisine uygun olanları algılar, beklentilerine ters düşen
mesajları reddeder. İletişim asıl olarak insanın yaşadığı sistemle
özdeşleşmesini sağlamakta etkin bir araç olabilmektedir. Halkla ilişkiler
uygulaması bireyin sistemle ilişkisini dikkate alarak yürütüldüğü takdirde, bu
açıdan başarılı olacağı öncelikle söylenebilir.
Hedef
kitle artık televizyon, gazete veya radyodan kurumların mesaj yolladığı homojen
insan topluluğu olmak yerine aldığı mesajları seçen hatta içerik üreten, kendi
kanallarında istediği bireylere ulaştıran-yayınlayan, farklı ilgi alanları olan
ve farklı gruplara dahil hetorojen insan topluluklarından oluşmaktadır. Halkla
ilişkiler ve reklam eylemlerinde de hedef kişilere ulaşılabilecek her türlü
kanalların etkinliği değerlendirilmelidir. Sosyal ağlar da ister online olsun
ister offline olsun halkla ilişkiler mesajlarının ve reklam uygulamalarının
etkin bir şekilde yayılabileceği iletişim kanalları olarak
değerlendirilmelidir. Örnek olayda da özellikle halkla ilişkiler amaçlı
planlanmış bir mesajın geniş kitlelere yayılmasında çalışanların ağları
kullanıldığında çok sayıda kişiye ulaşılacağı ortaya çıkmıştır. Facebook,
Youtube, Twitter gibi sosyal ağlarda milyonlarca insane, içerik yaratmaktadır.
Bugün yaşanılan dünyada hızlı ve taşınabilir mikro içerikler hakimdir. Bunun
ötesinde hedef kitle yani müşteriler firmalardan kendileriyle gerçek zamanlı
iletişim kurmalarını talep etmektedir. Halkla ilişkiler ajanslarından
firmaların kurumsal iletişim departmanlarına kadar iletişim sektörü
çalışanları, müşterilerine daha iyi hizmet vermek amacıyla daha iyi iletişim kurabilmenin
baskısı altındadır. ( Journal of Yaşar
University - Yard. Doç. Dr. Ferah ONAT, Öğr. Gör. Dr. Özlem AŞMAN ALİKILIÇ)
ÖZET
İşletmelerin kendi firmalarını halka
tanıtmaları, göstermeleri gerekir. Bu nedenle işletmeler kendilerini tanıtmak
için çeşitli araç ve yöntem kullanır. Bunlar başlıca şunlardır: gazete, dergi,
broşür, el kitapçıkları, afişler, panolar, bültenler, yıllıklar, radyo,
televizyon, konferanslar vb. İşletme bu araç ve yöntemlerden hangisinin kendine
uygun olduğunu seçmeli ve o yöntemi uygulamalıdır. Bu yöntem seçilirken,
işletmenin hitap ettiği topluluğa, işletmenin büyüklüğüne-küçüklüğüne
sermayesine, işletmenin ne için çalıştığına, süresine dikkat edilmelidir.
İşletmeler rakiplerinin önüne geçmek, işletmesini geliştirmek ve büyütmek için
bu araç ve yöntemleri çok iyi kullanmalıdır. İşletmenin başarı kazanma şansı
hefein tutum, değer ve amaçlarını dikkate aldığı oranda artmaktadır. Hitap
edeceği topluluğa, bireye ilgisini çekecek, gereksinimlerini karşılayacak
reklamlar yapılmalıdır. Bu reklamlar da halkla ilişkilerde kullanılan araç ve
yöntemler yolundan geçer. Bu reklamlardaki amaç, işletmeyi halka tanıtmak olmalıdır.
Bu nedenle yapılan reklamın en doğru yoldan, abartıda uzak ve doğru bilgileri
içeren yönde olması gerekir. Çünkü bu reklamalar kalıcı özelliğe sahiptirler.
Halkla ilişkiler uygulamalarında
kullanılan kitle iletişim araçlarının boyutları gün geçtikçe büyümektedir. Bu
büyümenin büyük kısmı sosyal ağlardır. Halkla ilişkilerin planlanması ve
yürütülmesi hedef kitlelerin anlaşılmasına bağlıdır. Hedef kitlelerin
tanımlanması ve anlaşılması, tüketici davranışlarının belirlenmesi reklam
stratejilerinin geliştirilmesi sürecinde de geçerlidir. Halkla ilişkilerle
ilgili yapılan tanımlarda halkla ilişkilerin iki yönlü bir akım olduğundan,
akımın bir ucunda hedef kitleyle ilişki kurma çabasındaki kişi ya da kurum
(kaynak) diğer uçta ise akımın hedefi olan kitle yer almaktadır. Firmalar daha
iyi iletişim kurmak adına müşterilerine klavuzluk etmek, onları yönlendirmeye
çalışmaktadır. Firmaların müşteriyle gerçek zamanlı iletişim kurabilmeleri ve
online kültürlerini oluşturalimeleri için online sosyal ağlara ihtiyaçları
vardır. Online kültürler, kurum kültürünün bir parçasıdır ve bütünleşik
pazarlama iletişiminin diğer bileşenlerinden ayrı düşünülemezler. Online
kültürü oluşturmak ve hedef kitleye tutarlı kurumsal mesajları iletebilmek
amacıyla sosyal ağlar önemli bir mecradır. Kuruluşların etkili iletişim
kurabilmeleri için reklam ve halkla ilişkiler uygulamaları adına birçok
iletişim kanalını değerlendirmeleri, web 2.0 ortamları için ayrı stratejiler
geliştirmeleri günümüzde kaçınılmaz hale gelmiştir.
KAYNAKÇA
·
DergiPark-Selçuk
İletişim
·
Elektronik Sosyal
Bilimler Dergisi - Doç.Dr. Selma KARATEPE
·
Journal of Yaşar
University - Yard. Doç. Dr. Ferah ONAT, Öğr. Gör. Dr. Özlem AŞMAN ALİKILIÇ
·
"İşletmelerde
Halkla İlişkiler" , Tengilimoğlu, Dilaver ve Yüksel Öztürk. Ankara: Seçkin
Yayınları
·
Prof.Dr.Filiz
Balta Peltekoğlu- Halkla ilişkiler Sunumu
·
Doc.Dr.Metin
Kazancı- Halkla İlişkiler Sunumu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder