Sinem Doygun
140658035
Siyasal İletişim
Siyasal iletişim
kavramına ilişkin oldukça fazla tanım bulunmaktadır. Bu tanımların
fazlalığı, gerçekte kavramın karmaşık olmasından ya da belirsizliğinden
değil siyasal iletişim kavramının geniş kapsamlı olmasından
kaynaklanmaktadır. Sözcük olarak hem “siyaset” kavramının hem de
iletişim kavramının tek ve net bir tanımını yapmak çok güçtür.
Dolayısıyla bunların birleşiminden ortaya çıkan“siyasal iletişim”
kavramının tanımlanması ya da tek bir tanıma sığdırılabilmesi de o denli
güç olmaktadır. (Aktaş, 2004:47)
Bu
güçlüklere rağmen, siyaseti, “toplumun farklı kesimlerinin ve güç
odaklarının ortak bir zeminde uzlaştırılması” olarak tanımladığımızda,
iletişimi de “ortak semboller oluşturma ve bunların üzerinde tartışarak
bir anlaşmaya varma süreci” olarak ifade edebiliriz. Yani siyaset,
icraat üretmekte ve iletişim aracılığıyla yürütülmektedir. Bu nedenle bu
iki kavram arasında çok yakın bir ilişki bulunmaktadır. (Oktay, 2002:7)
Kavram,
İletişim Sözlüğü’nde ise şu şekilde tanımlanmaktadır. Siyasal iletişim,
“Siyasal süreçlerle iletişim süreçleri arasındaki ilişkileri ele alan
araştırmalardan oluşan, disiplinler arası bir akademik alan.”dır.
(Mutlu,2008:257)
Uslu’ya
göre Siyasal iletişim “Bir siyasal görüş ya da organın, etkinlikte
bulunduğu siyasal sistem içerisinde kamuoyu güvenini ve desteğini
sağlamak- dolayısıyla iktidar olabilmek için –konjonktürün gereklerine
göre- reklam propaganda ve halkla ilişkiler tekniklerinden yararlanılır.
Yirmi
birinci yüzyıl dünyasının en başta gelen bilimsel ve siyasal sorunu,
iletişimdir. Her yerde gelişip yaygınlaşan enformasyon ve küresel
iletişim, adil, eşitlikçi ve iletişimsel bir toplum yaratmada yetersiz
kalmaktadır. Siyasal iletişimin günümüzde önem kazanıp, öne çıkma
sürecinin başlangıç noktası da bu sorunsallık içinde yer almaktadır.
Bu bağlamda yeni anlaşılmaya başlayan siyasal iletişim, önceleri siyasal söylem ve pro pagandayaindirgeyerek algılanırken, daha sonraları daha çok seçimler, seçim kampanya ve propagandaları, siyasaltutu m ve davranışlar, oy verme süreci
olarak algılanır olmuştur. Bu nedenle, bu alanda etkin olan
çalışmaların çoğu da bu yönde yoğunlaşma eğilimi taşımaktadır. Böyle bir
anlayışın sonucunda, siyasal iletişim de doğal olarak, hep seçim süreci
ile ilişkilendirilmiş bir alan yörüngesine girmiş disiplin
görüntüsünden bir türlü kurtulamamıştır. Bu bakımdan siyasal iletişim
çalışmalarında, hâlâ varlığını sürdüren bir kapsam ve yaklaşım sorununu bulunmaktadır.
Ne
var ki, siyasal iletişim yalnızca seçim süreçleri iletişimi ile sınırlı
değildir. Aksine, iktidar ekseni doğrultusunda toplumsal yaşamın her
anını kapsamaktadır: Ülke içi siyasal sistem ve bu sistem içindeki çıkar
gruplarının oluşturmuş olduğu iletişim biçimleri; ekonomik alt yapının
desteklenmesi; üst yapıda kendini gösteren iletişim biçimleri; üst
yapının alt yapıyla bütünleşmesi; kitle iletişimi ve eğitim gibi,
devletin ideolojik yapılanması ile ilgili tüm eylemler hep siyasal
iletişimin çalışma alanın kapsam ve yaklaşımı içindedir.
Özellikle
kamusal alanın önem kazanmasıyla birlikte, siyasal iletişimin türlü
olgularının doğrudan gerçekleştiği, siyasal iletişimin olgularını alıp
biçimlendiği, bir anlamda iletişim ve siyasetin kördüğümolduğu,
siyasal olayın oluşumlarını ve tanıtımlarını bulduğu ve bunlara anlam
yüklediği, kurumsal yaşam ve toplumsal eylemler içinde aktörlerce
benimsenip uygulandığı çelişkili ve karmaşık bir dünya kendini
göstermiştir.
Çünkü
siyasal iletişimin sorunları, enformasyon medyası ve iletişim
kalıplarının patlaması sonucunda, toplumlarımızın teknik doğası ve
karmaşası nedeniyle çağdaş toplumun işlerliğinin tam ortasında yer
almaktadır. Yalnızca teknik bir yaklaşım yetersiz kaldığı için,
ruhbilimsel koşullar üzerinde geniş bir yansımanın bütünleşmesi, siyasal
iletişime belki de karmaşık özelliğini veren çok farklı üç boyut daha
eklenmiştir: Düşsellik, Simges ellik ve Gerçek. kaynakça ACHACHE, G. (1989).Le Marketing Politique. Hermès, Une revue de l’Institut des sciences de la communication du CNRS, Numero, 4.
ATABEK, Ü. (1999/3). Akademik Bir İlgi Alanı Olarak Siyasal İletişimi.Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi.
AZİZ, A. (2007). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
BATESON, G. & Ruesch, J.(2006). Communication et Societe. Éditions du Seuil.
BOUCHILLOU, J. (2011).Communication Politique et Marketing Politique en Context de Campagne Présidentielle; Sous la direction de: Lionel Honoré, 2010-2011, Sciences Po Rennes.
BRETON, Ph. (1995). Médias, Médiation, Démocratie : Pour Une Epistémologie Critique des Sciences de la Communication Politique. Hermès, Une revue de l’Institut des sciences de la communication du CNRS, Numero, 17-18.
BRETON, Ph. & PROULX, S. (2012). L’Explosion de la Communication. 4. Edition. Paris: La Decouverte.
DUVERGER, M. (1999). Sosyal Bilimlere Giriş. 5. Baskı. Ankara: Bilgi Yayınevi.
ERDOĞAN, İ. (1997). İletişim, Egemenlik, .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder