25 Kasım 2015 Çarşamba

4-SOSYAL MEDYA - Emine NEŞELİ

           Araştırma
Yöntemleri ve Teknikleri
Konu: Sosyal Medya
                                      Emine NEŞELİ
140608053

Yrd.Doç.Veysel ÇAKMAK






KONU İLE İLGİLİ ALINTILAR
- Sosyal medya teknoloji ve internetin hızlı ve etkileyici değişimini uluslararası boyutta takip eden günlük haberler sitesidir. Türkçe haberler ayda 1.5 milyondan fazla sosyal medya okuyucusu tarafından incelenmekte ve paylaşılmaktadır. Sosyal medya kolektif, bağımsız ve açık sözlü tarzıyla, web 2.0, sosyal medya, dijital pazarlama, kariyer eğlence konularında Y jenerasyonunun bilgi kaynağıdır.
 (http://sosyalmedya.co/hakkında/)

-Sosyal Medya Bağımlılığı
Msn, Facebook, Twitter ve şimdide Google’ın yeni oyuncağı  Plus.. Hemen her gün milyonları internet bağlantılı bilgisayar, telefon ve benzeri cihazın başına toplayan sosyal paylaşım ve sosyalleşme siteleri..her geçen gün sayıları artıyor ve her geçen gün genç yaşlı, çoluk çocuk demeden pek çok beyni bağımlı hale getiriyor… pek çok aile konulan 13 yaş  sınırlarına uymuyor ve çocuklarına  sosyal medya hesapları açıyor, açtırıyor ya da buna bile bile göz yumuyor… Hatta bazıları tehlikenin hiç mi hiç farkında bile değil sorun iyice büyüdüğünde uzman uzman gezmeye başlıyorlar.
    Aslında varmış gibi görünen ama gerçekte hiç olmayan dostlukların sözde paylaşım noktaları olan bu sözde paylaşım siteleri aslında neye yarıyorlar, sadece  ve sadece primitif düzeyde yaptığımız Mouse  ya da parmak hareketleriyle  beyninizi uyarmaya yani aslında sadece boyalı imge ve imajlarla mastürbasyon yapmaya… evet sizi tatmin eden o sırada anlamlı olduğunu düşündüğünüz, aslında o an da mantıklı düşünebilseniz sizin de anlamsız olduğunu anlayabileceğiniz bir davranış repertuarı… ama siz bu davranışa davranışa kendinizi o kadar kaptırıyorsunuz ki, söz konusu internet sitesinde vakit geçirmek hayatınızın en anlamlı ve önemli parçası oluyor… “F”…ce’ten bana mesaj at…”,”akşam beni ekle”, “ay akşam t…er’a çok takılmışım, geç yattım” şekillerinde diyaloglar havada uçuşuyor. İşin ilginç yanı çok az insan bunu sorguluyor hatta bazılar bunun faydalı olduğunu ısrarla iddia ediyor.
   Son dönemde tüm bu alışkanlık haline gelmiş davranışların, sadece davranış boyutunda kalmayıp bağımlılığa dönüştüğünü bilmeyen ve hala inatla fark etmeyenler var…”kimse görmek istemeyen kadar, kör değildir” sözünden hareketle bu körlüğün de kişi istemedikçe bir çözümü ya da iyileşme imkanı yok… eğer sizin durumunuzun farkına varmaya niyetiniz  ve belki de cesaretiniz yoksa sizin için yapılabilecek pek de bir şey yok… durumun farkında olmanız ise kendinizi ve çevrenizi şöyle bir uzaktan gözden geçirmekten geçiyor.
   Artık eve ya da ofise varmadan yolda asansörde, statüsünü güncelleyenler mi dersiniz, konuşulur konuşulmaz demeden varını yokunu Facebook’ta,Twitter’da  sergileyenler anlatanlar mı yoksa tüm özel yaşantısını  fotoğrafları, videoları yoluyla sanal atmosferde paylaşanlar mı?
   Artık o noktaya geldi ki bağımlılığınız oldu listenizdeki popüler tiplerden biri sizi sildi mi? Hemen çöküyor ruhsal çatınız. Zaten sizi ayakta tutan tek şey uzayıp giden listelerdeki anlamsız arkadaşlıklarınız ya da süresi geçmiş, miadını çoktan doldurmuş. İlkokuldan kalma dostluklarınız…
   Nesiniz, kimsiniz? Neden buradasınız (Dünya), evren ya da insanlık için ortaya ne koydunuz? Sorgulamak yerine tık, tık, tık, tık… geçiyor bir ekranın başında nafile hayatınız…
   Artık bunu değiştirmenin zamanı geldi mi? Bilmem tamamen size kalmış… Eğer isterseniz hemen bugün bilmem kaç gb’lık paketi iptal ettirip başlayabilirsiniz yeni hayatınıza… elinizdeki o paha biçemediğiniz ve imajınızı destekleyen son model telefonunuzu değiştirebilirsiniz… Baktınız olmuyor bunu siz yapamıyorsunuz o halde bir uzmandan yardım alabilirsiniz.
   Ha “sen kim oluyorsun da karışıyorsun, bizim yaşantımıza sosyal(soslu) arkadaşlarımıza” diyebilirsiniz… Kimse başınıza silah dayamıyor canım… ama siz aslında bağımlılık denen el bombasının pimiyle fazla oynuyorsunuz, benden söylemesi…
Dr.Psk.Murat SARISOY
(http://www.tavsiyeediyorum.com/makale_7196.htm)


-Sosyal Medya Facebook
   Facebook, Mark Zuckerberg tarafından 2004 yılında üniversite içi bir ağ olarak kurulmuştur. 1.2 milyardan fazla kullanıcısıyla dünyanın en popüler sosyal medya platformlarından biridir. ABD’de hayat bulan ve ismini üniversitelerinin bir tanıtım formu olan ‘paperfacebooks’tan alan Facebook, mobil uygulamaları ve reklam hizmetleriyle büyümeye devam ediyor.

-WEB 1.0
 Web 1.0da kullanıcılar sadece okuyucuydu ve sadece bilgiyi alabilen konumdaydı. Çünkü bu kadarına izin verilen bir kullanıcı topluluğu vardı, tüm kontroller web sitesinin elindeydi. Web var olan bilgileri elde etmek, çoğunlukla onlara çeşitli web sunucuları tarafından sağlanan içeriği okumak, program ve dosya indirmek için kullanmaktaydılar. İnsan etkileşimi yoktu. Bireysel web sayfaları ise tasarım ve teknik olarak bilgi yetersizliğinden dolayı genellikle çok kötüydü. Okumak ve bilgi almak gibi gereksinimlerinin yanında deneyimleri paylaşmak, bilgi alışverişinde bulunmak, bir şeylere katkı sağlamak, kendini bir grubun üyesi olarak görmek, sosyal statü kazanmak gibi doğal gereksinimleri de vardı. Fakat web 1.0 bunu sağlayamıyordu. Kısaca web1.0 internette yayınlanmış olan bilgilerin pasif bir şekilde alınması demekti.
WEB 2.0
Web 1.0 yetersizliğinden dolayı web 2.0 doğmuştur. Web 2.0web’de insan etkileşimi olarak nitelendirilebilir. Yani internet kullanıcılarının ortaklaşa ve paylaşarak yarattığı sistemi tanımlar. internet kullanıcılarına sunulan içeriğin kullanıcılar tarafından oluşturulmasına ve bu içeriklerin başkaları tarafından oluşturulmasına ve bu içeriklerin  başkaları ile paylaşılabilmesine olanak vardır. Sosyal ağ siteleri web tabanlı özgür ansiklopediler, iletişim araçları gibi çevrimiçi araçlarla etkileşim ve paylaşıma olanak gerçekleşiyor. Bu gereksinimlerin karşılanmasına yönelik  çabaların bir sonucu olarak blog, wiki, podcast, RSS, API AJAK, XML vb. teknolojiler ve uygulamalar ortaya çıkmış ve yaygınlaşmıştır.
  Web 2.0 gelişmesiyle tasarım alanında gelişmelerde sağlandı. Blog ve benzeri kişiler sitelerin oluşturulabilmesiyle birlikte tasarımdaki estetikte arttı. Web tarayıcıları geliştirildi bunlarında tasarımları sade ve göze hitap eden şekillerde buna en güzel örnek Google dur. Ayrıca Google com web tarayıcısı o anda aradığımız özelliklere sahip bilgileri için anahtar kelimeleri tarayıcı yazmamamız ile bize sunabiliyor. İnsanlar artık 5 dk içinde kendilerine ait bir web alanına sahip olabiliyordu hiç teknik bilgi sahibi olmadan. Çoklu ortamda resim, ses, video paylaşabiliyor. Buna verilebilecek bir örnekte facebook.com

WEB 3.0
  Web 3.0 internet kontrolünün insanın elinden çıktığı web dünyasıdır diyebiliriz. Çünkü web 3.0 cihazlar arası etkileşimle internetin kendi kendini yaratacağı bir web dünyası olacak internet üzerindeki tüm bilgilerin ve bunların birbiriyle ilişkilerini yalnızca insanlar değil, makineler de de anlaşılabilecek. Makineler de insan beyni gibi bilgileri hafızaya alacak ve birçok alanda size en uygun olanlarını size sunacak. Yani kontrol yapay zekalı teknolojilere bırakılacak, üretilen girdileri işleyip anlamlı çıkarımlar yaparak, aynı zamanda bağımsız uygulama ve database’leri birbiriyle konuşturan uygulamalar bütününü algılayabilecek semantik veya ontolojik web de denen web 3.0 uygulamalarının ulaşacağı ideal nokta kişiye özel öğrenen akıllı robot olması anlamına gelebilecek düzeyde olacak. Çünkü bu robotlar önce okuyor, sonra okuduğunu anlıyor, en sonrada yorumluyor ve tüm bunlar saliseler içinde gerçekleşiyor. Yani bu akıllı robot, kullanıcıların kişi veya üye olunan grup bazında webdeki davranışlarına göre kendi kendine öğreniyor ve mantıksal çıkarsamalar yaparak önünüze koyuyor. Üstelik öğrenme eğrisi, sizden ve internet gezintilerinizden bilgi aldıkça  çok dik şekilde  ivmelenerek artıyor..

-Sosyal Medyanın Yarar ve Zararları
Hayatımızın her alanındavarolanvazgeçilmezliğikanıtlanan; birterimdeğilbiryaşamartık “sosyalmedya” ve biz insanlarasayısıznimetlersunmaktadır. Etkialanıher geçengünartanveinsanlarınhayatlarınıkolaylaştırdığıkadarinsanlarafaydasağladığıkadarbirçokkesimtarafındanzararlarıdagözönüneserilmeyeçalışılıyor.
  YARARLARI
Sosyalmedyasayesindealışverişyapabilirizistediğimiz her seyigiyim, gıda, aksesuar, çeşitlieşyalarolmaküzerebütçemizeenuygunfiyatlabulmamızmümkün, internetteoyunlaroynayıpbolca zaman geçirebiliriz(eskidencanısıkılanevhanımlarınınimdadınayetişenvesıklıklakullandıklarıokeymesela) yeniarkadaşlaredinipsosyalçevremizigenişletebiliriz.
Dünyanınhattaevreninçeşitliyerlerinigörmedenoralargitmeden o yerlerhakkındadetaylıbilgileresahipolmamızmümkün..birkelimeninnereyegeldiğini, birülkenintarihini, biryemeğintarifinibulmak, firmamızıntanıtımınıyapmak, tatilyerlerihakkındabilgialmakkısacasıaradığımızherseyioturduğumuzyerdenkalkmadanulaşmamızmümkünvegitgidedaha da kolaylaşıyor.
   ZARARLARI
İnternet çağınınvesosyalmecralarınbudenligelişimgöstermesibizleriüşengeçliğevesanalyanihayalortamındayaşamaya, tepkilerimizigerçekdışıgöstermemizesebepoluyor. Artıkarkadaşlarımızlaoturupsohbetmuabbetedemezoldukvebiraraygeldiğimizanlardabile gözümüzveelimizsadecetelefonumuzaodaklanıroldubudakişiseldiyaloglarızayıflatmayabaşladı. Artık her işimiziinternettenyaparolduk, yemeksiparişlerimizi, gazetemizi, köşeyazılarını, arkadaşlarımızı, dostlarımızısadecesosyalmecralardantakipetmekbizibiraziçinekapanıkvekendihalindeyaşayaninsanlarhalinegetiriyor. Bu yüzdenbizce ne sosyalmedyanındışındakalmakiyi ne de çokiçindeolmak…














ÖZET
Sosyalmedyakişilerinbireyselolarakya da toplumubilgilendirmekamaçlıkullanılmaktadır. Ayrıcasosyalmedyamarkalarilediyaloğageçmearacıdaolabilir. Bize o anlazımolanamaulaşmaimkanınınkısıtlıolduğuzamanlardadevreyegirebilir. Örneğin; twittered herhangibirbankanınbizeulaşmasınıistiyorsakbunubuhesapüzerindenyayınlayarakbunungerçekleşmesinisağlayayabiliriz.
Sosyalmedyayıbirhaberleşmekaynağıolarakdakullanabiliriz. Aynızamandasosyalmedyanınbirçokyararlıya da zararlıyönündenbahstmektemümkün..
Örneğin; aradığımız her türlübilgiyeulaşabilmekmümkünkeninsanlarlaolanilişkileriolumsuzetkiliyor.

-Sosyalmedyakişilerin internet üzerindenbirbiriyleyaptığıdiyalogvepaylaşımlarınbütünüdür. Sosyalağlar, insanlarınbirbiriyleiçerikvebilgipaylaşmasınısağlayan internet siteleriveuygulamalarsayesinde, herkesaradığıilgilendiğiiçeriklereulaşabilmaktedir. Zaman vemekansınırlamasıolmadanpaylaşımıntartışmanınesasolduğubiriletişimşeklidir. Sosyalmedyaplatformlarındainsanlarlabuluşurveiletişimdebulunursunuz. Insanlarayardımeder, yardımalır, sorularınacevapverirvekendisorularınızısorarsınız. Bu bakımdansosyalmedyaresmiolmayaneğitimyollarındanbitanesidir…












                     KAYNAK
-(http://burak0539.blogcu.com/web1.0,web2.0, web3.0nedir-arasındaki-farklılıklar/5352518)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder