AKSARAY
ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL
BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU
ADI SOYADI: AHMET SORKUNCUK
NUMARASI: 140658052
SINIFI: 2. SINIF
BÖLÜMÜ: BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI İ.Ö
ARAŞTIRMA KONUSU: PAZARLAMA KARMASI
PAZARLAMA KARMASI
Pazarlama karması bir işletmenin amaçlarına ulaşması için kullandığı
pazarlama araçlarının setidir. McCarty bunları dört geniş grupta toplamıştır ve
bu karma elemanları pazarlamanın 4P'si olarak bilinir: Product(Ürün), Price
(Fiyat), Place (Dağıtım), Promotion (Tutundurma).
60'lı
yılların başında 4P olarak ortaya atılan pazarlama karışımı kavramı, müşteri
odaklı pazarlama stratejilerinin gelişimiyle beraber 4C ile birlikte anılmaya
başlamıştır. Satışa dayalı anlayış 4P'yi ortaya çıkarırken, müşteriye odaklı
anlayış 4C'yi ortaya çıkarmıştır. Günümüzde 4P'den her biri müşteri açısından
4C olarak tanımlanabilir. KAYNAK; (DERGİ PARK)
PAZARLAMA KARMASI
4P 4C
Product Customer Value
(Ürün) (Müşteri Değeri)
Price Customer Cost
(Fiyat) (Müşteri Maliyeti)
Place Customer Convenience
(Yer) (Müşteriye Kolaylık)
Promotion Customer Communication
(Tutundurma) (Müşteri İletişimi)
(MAKALEMARKETİ)
Customer
Value-Müşteri Değeri
Müşteriler
aldıkları mal veya hizmetten bir
değer elde etme ya da bir sorunlarının çözümünü bulmayı amaçlamaktadırlar.
Müşterilerin amaçları doğrultusunda pazarlama işiyle
uğraşanların bir mal veya hizmet yaratacakları zaman, müşteriye sağlayacağı değeri
öncelikle ortaya koymaları gerekmektedir.
Customer Cost-Müşteri Maliyeti
Müşterinin
satın almak istedikleri ürünlerin
kendisine pahalıya mal olmaması
isteği günümüzde dikkate alınması gereken önemli bir pazarlama unsuru haline gelmiştir.
Aynı çerçevede işletmelerin, kaliteli ve ucuz ürün
üretebilmeleri ve müşterinin ödemek durumunda kalacağı her eki ortadan
kaldırmaları gerekmektedir.
Customer
Convenience-Müşteriye Kolaylık
Müşteriler
alacakları mal ve hizmete kolayca
ulaşmak isterler.
Pazarlama planlaması yapılırken müşterilerin
mal-hizmete kolayca ulaşmalarını sağlayacak dağıtım ağı ve iletişim sistemi
kurulmalıdır.
Customer Communication-Müşteri İletişimi
Pazarlamayı
konu alan her türlü iletişim
özünde müşteriye dönük iletişimdir.
Günümüzde müşteri, tanıtımdan çok karşılıklı iletişim istemektedir.
Aldatıcı ve yanıltıcı olmayan dürüst ve empatik bir
iletişim sistemi kurularak müşterilerin olası sorunları giderilmelidir.
Pazarlama müşterilerin gereksinimlerini ve beklentilerini anlama ve bu
çerçevede hizmetlerin nasıl tasarlanıp sunulabileceğini planlama işlemidir.
Pazarlamanın tanımına başlarken önce bir ürün ortaya koymalıyız sonra bu ürünü
piyasa şartlarına göre fiyatlandırmalı daha sonra tüketiciye ulaştırmalı ve son
olarak da piyasada ürünümüzü tutundurmayı sağlamalıyız.
Günümüzde sanayi sektörlerindeki gelişmeler rekabet
ortamını canlandırmıştır. Firmalarımız sadece ulusal değil uluslararası
pazarlarda da satış yapmaya başlamıştır. Ayrıca tüm sektörlerde ürün
yelpazesinin genişlemesi yeni ürünleri bilimsel yöntemlerle pazarlamayı zorunlu
hâle getirmiştir. Bu olumlu gelişmeler pazarlamanın önemini daha belirgin bu
alandaki mesleklerin saygınlığını da arttırmıştır.
Philip Kotler’de bu değişim sürecini önceden sezip
bu ezici rekabet ortamında pazarlamaya nasıl başlanacağını ürünümüzün hangi
evrelerden geçip piyasa şartlarında nasıl tutunacağını göstermek için
literatüre “4P - Pazarlama Karması”nı adeta armağan etmiştir. (
Pazarlamamakaleleri)
Ürün
(Product)
Hammaddelerin çeşitli işlemlerden geçirilerek bir
araya getirilmesiyle oluşturulan yeni bir bütündür.
Bir pazarlama faaliyetinin yapılabilmesi için
öncelikle bir ürüne ihtiyaç duyarız. Ürün planlaması yapılarak başlanan
pazarlamada pazara ne ile ulaşacağımızı faaliyet konumuzun ne olduğuna karar
vermek bunun özelliklerinin ne olacağını belirlemek 4P içersinde ürünün
(Product) görevidir.
4P’nin genel kabul gören bir olgu olduğunu
söylememizle birlikte eleştiri aldığı tarafı eksik ve yetersiz kaldığı
yönündedir. Örneğin Kotler’in kendi ifadeleriyle: “parfüm” şirketleri beşinci
“P” olarak ambalajın (packaging) eklenmesi istediler, satış müdürleri satış
gücünün “P” ile başlamadığı için mi eklenmediğini, hizmet müdürleri aynı
şekilde “hizmet”in de aynı sebepten mi pazarlama karması dışında kaldığını
sordu.
Bu ve benzeri eleştirileri çoklaştırmak mümkün,
hatta “4P”ye çok kez de alternatifler yaratılmıştır: Temelinde müşteriyi
(costumer) içeren “4C”, ambalajın, personelin eklendiği “6P” vs. vs… Kimileri
de pazarlamanın yapısı gereği böyle bir sınırlandırmaya gidilemeyeceğini
savunarak “4P”yi reddetti. Ancak 4P’nin bu tarz eleştirilere cevabı; her bir
pazarlama karmasının bu eksik olduğu savunulan yönleri kendi içerisinde
barındırdığı şeklinde oldu. Örneğin neden ambalaj 5. bir “P” olarak yok
sorusunun cevabı, “ambalaj ürünün bir parçası” şeklinde oldu.
Gerçekten de üründen devam edersek, ürün denilince;
içeriğinde bulunan maddeler, mekanik yapısı, şekli ve dayanıklılığı, tadı,
kokusu, ambalajının özellikleri vb. anlaşılmalıdır. Bir pazarlama çalışması
içerisine girdiğimizde öncelikle bir ürünümüz olmalı ve bu ürünün özelliklerini,
içeriğini doğru şekilde belirlemeli ve kendimizin de bunu iyi anlaması gerekir.
Kısacası sağlayacağı faydanın farkında olmak gerekir.
Fiyat
(Pricing)
Artık bir
ürünümüzün olduğunu düşünürsek bu ürüne bir bedel belirlenmesi gerektiği açıkça
görülmektedir. Ürünün dolaşımını sağlayan sahip olduğu parasal değerdir. Ürünü
fiyatlandırırken üretim maliyetleri önemli bir karar değişkenidir. Ancak burada
pazarlamanın değişkenliği, geniş vizyonu, araştırmacılığı, geniş kapsamı ve
yaratıcılığı ortaya çıkar, çıkmalıdır. Daha kesin ifadeyle pazarlamanın
gerekliklerinden biri de buradadır. Üretim maliyeti ürünü fiyatlandırmak için
yeterli olsaydı, fiyatlandırma sürecinde pazarlamacılara gerek kalmazdı. Oysa
fiyatlandırmada; tüketicilerin ödemeye razı oldukları fiyat aralığı, hedef
kitlenin özelliklerine göre farklı fiyatlandırma, izlenecek pazarlama
stratejisinde fiyatın rolü (pazarın kaymağını alma veya pazara nüfuz etme gibi)
v.b. rollerde pazarlama görev alır. Fiyatlandırmayı yaparken en hassas nokta; arz
edenin satmak istediği nokta ile talep edenin ödemek için razı olduğu noktayı
tespit edebilmektir.
Dağıtım
(Place)
Bir ürünümüz
var ve bunun artık fiyatını da tespit ettik; tüketicilerinde bu ürüne
ihtiyaçları var. Peki, nerede bulabilirler? İşte pazarlama karmasının 3. “P”si
olan ‘Dağıtım’ın görevi, ürünü doğru yere, doğru zamanda ulaştırmaktır. Dağıtım
pazarlama karması içinde yaratıcılığın kısıtlı olduğu, genellikle yalnızca
zorunluluk içeren bir unsur olarak düşünülse de, çoğu pazarlama başarısının ve
aynı şekilde başarısızlığının altında dağıtım kararları yer alır. İstediğiniz
kadar mükemmel bir ürüne sahip olun ve tanıtımını istediğiniz kadar iyi yapın,
eğer tüketici onu bulmakta zorlanıyorsa, o ürüne olan isteği kırılacak ve
alternatifine yönelmekte geç kalmayacaktır. Kuşkusuz burada zamanlama da son
derece önemli. Tüketiciyle, ihtiyacın ve isteğin duyulduğu zaman buluşmak son
derece önemli. Dağıtımı da Peter Drucker’ın ifadesiyle sonlandıralım: “En büyük
değişiklik, yeni üretim veya tüketim yöntemlerinde değil, dağıtım kanallarında
olacaktır.”
Tutundurma
(Promotion)
Fiyatlandırdığımız ve olması gerektiği yerlere
doğru zamanda ulaştırdığımız üründen acaba tüketiciler farkında mı? Özellikle
günümüzde hat safhadaki alternatifler içerisinde kendinizi, ürününüzü
gösterebilmeniz çok önemli. Dağıtımı anlatırken yaptığımız kurgunun benzerini
tutundurma için de yapabiliriz. Ürünümüz var, doğru fiyatladık ve olması
gerektiği yere ulaştırdık; ancak tüketici böyle bir ürünün farkında değilse
başarılı olmanız pek olası değildir. Ürüne ihtiyacı olan bireyler ilk aşamada
ürününüze bir şekilde ulaşmış ve kullanmış da olabilir. Ancak ürününüzü
tanıtmamışsanız bu bir şanstır ve devamını beklemek çok daha büyük bir şansı
gerektirir. Ürününüzü ilk aşamada tanıtmak sonrasında beklemekte yeterli
değildir. Sürekli zihinlerde, dillerde canlı tutabilmek için tutundurma
çalışmalarına daima devam etmelisiniz.
Sürekli yenilediğimiz üzere günümüz rekabet ortamı
ve alternatif bolluğunda sizin ürününüzün tercih edilebilmesi için tutundurma
faaliyetlerine sıkı sıkıya tutunulmalıdır. Tutundurma içerisindeki araçlardan
ilk akla gelenler; “reklam, kişisel satış, halkla ilişkiler, duyurum ve
indirim, çekiliş, yarışma vb. unsurlardan oluşan satış tutundurma”dır. Her biri
farklı araçlarla, farklı yollarla gerçekleştirilebilir. Pazarlamanın en
yaratıcı yönü, sürekli gelişim içerisinde olan tarafı ağırlıklı olarak
tutundurmadır. Yeni pazarlama anlayışlarının yer aldığı pazarlama karması
tutundurmadır: Amaca yönelik pazarlama, doğrudan pazarlama, nostalji pazarlama,
ağızdan ağza pazarlama vb… (yunusemrek.blogspot.com.tr)
ÖZET
Pazarlama karması denilince akla gelen ilk şey 4 “P”
dir. Dünyada nerde olursanız olun pazarlama denilince akla gelen isim Philip
Kotler” dir bunun sebebi ise literatüre kazandırdığı 4”P” dir. Bunlar; Ürün (product), Fiyat
(price),Dağıtım (place),Tutundurma (promotion) gibi kavramlardan oluşmaktadır.
Ürün:Hammaddelerin çeşitli işlemlerden geçirilerek
bir araya getirilmesiyle oluşturulan yeni bir bütündür.
Fiyat:Artık bir ürünümüzün olduğunu düşünürsek bu
ürüne bir bedel belirlenmesi gerektiği açıkça görülmektedir. Ürünün dolaşımını
sağlayan sahip olduğu parasal değerdir.
Dağıtım:Bir ürünümüz var ve bunun artık fiyatını da
tespit ettik; tüketicilerinde bu ürüne ihtiyaçları var. Peki, nerede
bulabilirler? İşte pazarlama karmasının 3. “P”si olan ‘Dağıtım’ın görevi, ürünü
doğru yere, doğru zamanda ulaştırmaktır.
Tutunma:Ürünümüz var, doğru fiyatladık ve olması
gerektiği yere (pazarlamamakaleleri)
Pazarlama toplumun gereksinimlerini ve
beklentilerini anlama ve bu çerçevede hizmetlerin nasıl tasarlanıp
sunulabileceği işlemidir. Pazarlamayla ilgili yapılan tanımlar aslında
pazarlamanın değişimi teşvik eden birbiriyle
ilişkili ve bağlı pek çok
faaliyetten oluştuğunu ifade etmektedir. Pazarlama karması kavramı
işletmede yönetimin bu faaliyetleri yaratıcı bir şekilde bir araya
getirme çabasıdır. Sonuç olarak markalar ürünleriyle toplumun ihtiyaçlarına göre ve piyasa
yoklaması yaparak ürünü reklam yaparak halka sunmasıdır . Bunu da 4 “P” kuralına uyarak yapmaktadır.
KAYNAKÇA
Pazarlamamakaleleri.com
Notoku.com
Derğipark.com
Makale marketi
Yunusemrek.blogspot.com.tr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder