ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ADI
SOYADI: ASLIHAN GÜNEŞ
NUMARASI:
140608011
BÖLÜMÜ:
BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI (I.ÖĞRETİM)
KONU:
HALKLA İLİŞKİLERDE KULLANILAN ARAÇ VE YÖNTEMLER
ÖĞRETMEN: Yrd. Doç. Dr. VEYSEL ÇAKMAK
ARAŞTIRMA
Teknolojik
gelişmeler sonucunda küçülen dünyamızda kurumların, diğer kurumlar ve rakipleri
karşısında varlığını sürdürebilmesi, geliştirebilmesi ve hatta onlarla rekabet
edebilmesi için halkla ilişkilerdeki yazılı araçları çok iyi kullanması
gerekir. Özellikle kurumun dış hedef kitleye karşı tanıtım ve reklamının etkili
bir şekilde yapılabilmesini sağlayan gazete, dergi el ilanı, afiş, broşür,
bülten, kitaplar ve el kitapçığı gibi reklam materyallerini çok iyi
kullanmalıdır. Kurumların başarısında etkili olan ikinci önemli etken ise kurum
içi tanıtım ve bilgilendirmedir. Kurum içi bilgilendirmede etkili olmak için
yıllık raporların ve bilgi notlarının çok iyi hazırlanması ve sunumlarının çok
iyi yapılması gerekir. Ayrıca tüm bunların yanında başarının kalıcı olmasını
sağlamak için içteki ve dıştaki tepkilerin başarılı bir anket yöntemiyle öğrenilerek
gerekenlerin yapılması gerekir. Halkla ilişkiler etkinliklerinde yazılı
ürünlerin önemli bir yeri vardır. Bu alanda kullanılan yazılı araçlar; işletme
gazetesi, dergi, broşür, el kitapçığı, bülten, kitap, yıllık raporlar, iş
mektubu, afiş, pankart, el ilanı, kartvizit, depliyan, pul vb. Bunlara ek
olarak sanal ortamlarda yer alan yazılı ve resimli iletiler de bu kapsama
dâhildir. Bu araçlar gerek işletme içinde çalışanlara gerekse işletme dışında
yer alan çeşitli kişi ve kuruluşlara gönderilerek, bunların firmadaki
gelişmelerden haberdar edilmesi sağlanır. Amaç firmayı iç ve dış çevreye
tanıtmaktır. Ancak bu tanıtımın, abartıdan uzak, reklam kokmayan ve doğru
bilgileri içeren yönde olması gerekir. Çünkü yazılı araçlar, sözlü ve
görüntüsel araçlardan farklı olarak kalıcı bir niteliğe sahiptir. (Kazancı 2014-2015)
İşletmeler
halkla ilişkiler çalışmalarını yönetirken çeşitli araçlardan
faydalanmaktadırlar. Bu araçlar yazılı olanlar, sözlü olanlar ve görsel-işitsel
olarak ayrılmaktadır.
1-Yazılı Araçlar:
a)Gazeteler: İnsanlar üzerinde çok etkili olabilmektedir.
b)Dergiler: Gazetelerle aynı önemdedir. Ağırlıklı yöneldiği kitleler ve konular vardır.
c)Broşürler: Az sayfada, küçük boyda hazırlanan yayın araçlarıdır.
d)El Kitapçığı: Broşürün daha gelişmiş halidir.
e)Afişler: Kim olduğunu bilmediğimiz kişilerin haberleşmemize ya da cevap almadan onlara seslenmemize yarar.
f)Panolar: Üzerinde sadece yazı vardır. Etkili kelime ve cümlelerin seçilmesi önemlidir.
g)El İlanları: Pankartların çok küçük boylularıdır. İlgili kişilere dağıtılır.
h)Bültenler: Kurumun çalışmalarından ilgili kişileri bilgilendirmek amacıyla belirli zamanlarda yayınlanan çok sayfalı mektuplardır.
j)Yıllıklar: Kurumun bir yıl içinde gerçekleştirdiği çalışmalarının anlatıldığı yayın araçlarıdır.
a)Gazeteler: İnsanlar üzerinde çok etkili olabilmektedir.
b)Dergiler: Gazetelerle aynı önemdedir. Ağırlıklı yöneldiği kitleler ve konular vardır.
c)Broşürler: Az sayfada, küçük boyda hazırlanan yayın araçlarıdır.
d)El Kitapçığı: Broşürün daha gelişmiş halidir.
e)Afişler: Kim olduğunu bilmediğimiz kişilerin haberleşmemize ya da cevap almadan onlara seslenmemize yarar.
f)Panolar: Üzerinde sadece yazı vardır. Etkili kelime ve cümlelerin seçilmesi önemlidir.
g)El İlanları: Pankartların çok küçük boylularıdır. İlgili kişilere dağıtılır.
h)Bültenler: Kurumun çalışmalarından ilgili kişileri bilgilendirmek amacıyla belirli zamanlarda yayınlanan çok sayfalı mektuplardır.
j)Yıllıklar: Kurumun bir yıl içinde gerçekleştirdiği çalışmalarının anlatıldığı yayın araçlarıdır.
2-Görsel - İşitsel Araçlar:
a)Radyo ve Televizyon: Etkilidir. Bir yerdeki
görüntüyü uydular aracılığıyla izlenir.
b)Film: Çeşitli filmler yayınlanarak halkla ilişkiler yapılır.
3-Sözlü Araçlar ve Organizasyon Faaliyetleri:
a)Balo: Daha çok gönüllü kuruluşların başvurduğu faaliyetlerdendir.
b)Festival: Kutlama ve şenlik törenleridir.
c)Kermes: Satışlı sergidir. Hem satış hem de satılan malın tanıtımı yapılır.
d)Kokteyl ve Çaylar: Ayaküstü yapılan tanıtım faaliyetleridir.
e)Yarışmalar: Yarışmalar merak ve ilgi uyandırır. Yeni mesajlar verme imkânı sağlar.
f) Sergiler: Kuruluşların faaliyetlerini tanıtmak, topluma mesaj vermekte kullanılan araçlardır. Sergilerin bazıları sürekli bazıları geçicidir.
b)Film: Çeşitli filmler yayınlanarak halkla ilişkiler yapılır.
3-Sözlü Araçlar ve Organizasyon Faaliyetleri:
a)Balo: Daha çok gönüllü kuruluşların başvurduğu faaliyetlerdendir.
b)Festival: Kutlama ve şenlik törenleridir.
c)Kermes: Satışlı sergidir. Hem satış hem de satılan malın tanıtımı yapılır.
d)Kokteyl ve Çaylar: Ayaküstü yapılan tanıtım faaliyetleridir.
e)Yarışmalar: Yarışmalar merak ve ilgi uyandırır. Yeni mesajlar verme imkânı sağlar.
f) Sergiler: Kuruluşların faaliyetlerini tanıtmak, topluma mesaj vermekte kullanılan araçlardır. Sergilerin bazıları sürekli bazıları geçicidir.
g)Toplantılar: İki kişi
arasında olabileceği gibi binlerce kişi ile de olabilir.
h)Konferans: Bir uzman kişinin kendi konusuyla ilgili olarak o konu ile ilgili sunum yapmak.
j)Münazara: İki grubun belli bir konuyu tartışması.
k)Seminer: Beli bir konuda hazırlanmış yazının sunumu.
l)Sempozyum: Belli bir konuda hazırlanan oturum.
m)Açık oturumlar: Münazara ile konferans arası bir toplantı karışımıdır.
n)Törenler: Hem halkın hem de haberleşme araçlarının dikkatini toplar. (http://denizt82.blogcu.com)
h)Konferans: Bir uzman kişinin kendi konusuyla ilgili olarak o konu ile ilgili sunum yapmak.
j)Münazara: İki grubun belli bir konuyu tartışması.
k)Seminer: Beli bir konuda hazırlanmış yazının sunumu.
l)Sempozyum: Belli bir konuda hazırlanan oturum.
m)Açık oturumlar: Münazara ile konferans arası bir toplantı karışımıdır.
n)Törenler: Hem halkın hem de haberleşme araçlarının dikkatini toplar. (http://denizt82.blogcu.com)
Halkla ilişkiler
uzmanları, pazarlamaya ilişkin kararlara ürünün ya da hizmetin tüketiciye nasıl
ve nerede sunulması gerektiğine ilişkin bilgiler sunarak yardımcı olurlar.
Pazarlama karması içinde halkla ilişkiler tanıtım faaliyetleri, özel bir takım
olaylar, sergiler vs. düzenleyerek potansiyel tüketicinin dikkatini çekmeyi
başararak pazarlamaya yardımcı olur.
Halkla ilişkilerde, hedef kitleyle iletişim kurulup, haberleşmenin sağlanabilmesi için hem kişisel hem de kişisel olmayan çeşitli araçlardan yararlanılır. Halkla ilişkilerde kullanılan araçlar arasında, radyo, televizyon, kitap, gazete, dergi, broşür, el kitapları, afiş, el ilanları, bültenler, yıllıklar, toplantı, sergi, seminer vb. araçlar bulunmaktadır. Planlama yapılırken, hedef kitleye iletilecek mesajların hangi araçlarla iletileceği önceden belirlenmelidir. Burada temel amaç, hedef kitleye mesajların, en kısa zamanda, en az maliyetle ve en uygun hangi araçları kullanarak iletilmesinin belirlenmesidir.
Halkla ilişkilerde, hedef kitleyle iletişim kurulup, haberleşmenin sağlanabilmesi için hem kişisel hem de kişisel olmayan çeşitli araçlardan yararlanılır. Halkla ilişkilerde kullanılan araçlar arasında, radyo, televizyon, kitap, gazete, dergi, broşür, el kitapları, afiş, el ilanları, bültenler, yıllıklar, toplantı, sergi, seminer vb. araçlar bulunmaktadır. Planlama yapılırken, hedef kitleye iletilecek mesajların hangi araçlarla iletileceği önceden belirlenmelidir. Burada temel amaç, hedef kitleye mesajların, en kısa zamanda, en az maliyetle ve en uygun hangi araçları kullanarak iletilmesinin belirlenmesidir.
Halkla ilişkiler uygulamalarında kullanılan
çok sayıda ve türde araç bulunmaktadır. Bununla birlikte, herhangi bir
işletmenin halkla ilişkiler çalışmaları sırasında, söz konusu araçların
tamamının kullanılması gibi bir zorunluluk bulunmamaktadır. Bu konuda önemli ve
uyulması zorunlu olan kural, yapılacak uygulamanın tüm yönleriyle (hedef kitle,
süre, bütçe, personel vs.) değerlendirilmesi ve araç seçiminin, bu çok yönlü
değerlendirme sonrasında yapılmasıdır. (www.frmtr.com)
Halkla ilişkiler uygulayıcısı, hitap edeceği kitlenin
dolaylı ve dolaysız olarak elde ettikleri yaşam denem alanlarını çok iyi hesap
etmek ve ortaya çıkan düzeye göre anlaşılabilir simgeler seçmek durumundadır.
Aksi durumda kitleye yollanan mesajların anlaşılmama tehlikesi vardır. Öte
yandan mesajların bireysel gereksinmelerle doğrudan doğruya ilgili olması ve bu
gereksinmelerin karşılanması için yol, yordam önermesi; yol göstermesi
iletişimin etkinliğini artırıcı bir rol oynar. Çünkü bireyin harekete
geçmesinin en önemli nedeni gereksinmelerini karşılaşlama umududur. Halkla
ilişkiler, kimi kez fizyolojik gereksinmeleri kimi kez güvenlik gereksinmesini,
kimi kez de kültürel gereksinmeyi karşılamak üzere uygulamaya konabilir. Söz
konusu olan duruma göre mesaj seçimi yapılmalıdır. Ayrıca belirli bir
değişiklik isteği kişiyi ya da hedefi toplumsal bir olgu olarak görüp
değerlendirmenin bir sonucu olmalıdır. İnsanı içinde yaşadığı fiziksel ve
kültürel ortamla ve grup bağlantılarıyla birlikte ele almak gerekir/Kişiden
iletişim sonucunda grubuna ters düşecek bir davranışta bulunmasını beklemek
kuşkusuz iletişimin etkisiyle çok yakından ilgilidir. İlk elde bu amaca dönük
bir mesajın istenilen sonucu vermesi çok zordur. Mesajın başarı kazanma şansı
hedefin tutum, değer ve amaçlarını dikkate aldığı oranda artmaktadır. Bu
nedenle de iletişim yoluyla insanlara sistemi değiştirmek çok zor bir yoldur.
Birey mesajlar içinden beklentisine uygun olanları algılar, beklentilerine ters
düşen mesajları reddeder. İletişim asıl olarak insanın yaşadığı sistemle
özdeşleşmesini sağlamakta etkin bir araç olabilmektedir. Halkla ilişkiler
uygulaması bireyin sistemle ilişkisini dikkate alarak yürütüldüğü takdirde, bu
açıdan başarılı olacağı öncelikle söylenebilir. (Peltekoğlu
2013-2014)
Halkla ilişkiler uygulamalarında kullanılan araç ve yöntemler çok
fazla olup bu araçları basılı, sözlü, görsel-işitsel ve diğer olmak üzere dört
başlık altında toplamak mümkündür. Halkla ilişkiler mesajlarının iletilmesi
için kullanılacak araçların seçiminde, hedef kitlenin büyüklüğü kadar; kültürü,
geliri, yaşı, eğitim düzeyi, yaşadığı bölge, cinsiyeti gibi özellikleri de
dikkate alınır. Yeni iletişim teknolojileri ve bu teknolojilerin iletişim
modelleri üzerinde gerçekleştirdiği dönüşüm, iletişim alanından beslenen halkla
ilişkiler disiplinine de yeni olanaklar sunar. Bu bağlamda halkla ilişkiler
uygulamalarının vazgeçilmezi haline gelen iletişim teknolojilerinden en
önemlileri şöyle sıralanabilir: E-posta, haber grupları, telekonferanslar gibi
sayısız iletişim kanalı sunan bilgisayar, internet, web siteleri ve kurum içi
iletişimde büyük önem taşıyan intranet. Bu iletişim araçlarından hangisinin ne
zaman kullanılacağı ise, halkla ilişkiler uzmanının bilgi, beceri ve deneyimine
bağlıdır. Doğru seçim, etkinliği artırır ve halkla ilişkiler kampanyasını
olumlu yönde destekler. (gokcebey.beun.edu.tr – sunum )
ÖZET
İşletmelerin kendi
firmalarını halka tanıtmaları, göstermeleri gerekir. Bu nedenle işletmeler
kendilerini tanıtmak için farklı araç ve yöntemler kullanır. Bunlar başlıca şunlardır:
gazeteler, dergiler, broşürler, el kitapçıkları, afişler, panolar, el ilanları,
bültenler, yıllıklar, radyo, televizyon, film, balo, festival, kermes, kokteyl
ve çaylar, yarışmalar, sergiler, toplantılar, konferanslar, münazaralar,
sempozyumlar, açık oturumlar, törenler vb. İşletme, bu araç ve yöntemlerden
hangisi kendine en uygun olduğunu seçmeli o yöntemi uygulamalıdır. Bu yöntem
seçilirken, işletmenin hitap ettiği topluluğa, işletmenin
büyüklüğüne-küçüklüğüne, sermayesine, işletmenin ne için çalıştığına dikkat
edilmelidir. İşletmeler rakiplerinin önüne geçmek, işletmesini geliştirmek ve
büyütmek için bu araç ve yöntemleri çok iyi kullanmalıdır. İşletmenin başarı
kazanma şansı hedefin tutum, değer ve amaçlarını dikkate aldığı oranda
artmaktadır. Hitap edeceği topluluğa, bireye ilgisini çekecek, gereksinimlerini
karşılayacak reklamlar yapılmalıdır. Bu reklamlarda, halkla ilişkilerde
kullanılan araç yöntemler yolundan geçer. Bu reklamlardaki amaç, işletmeyi
halka tanıtmak olmalıdır. Bu nedenle yapılan reklamın en doğru yoldan,
abartıdan uzak ve doğru bilgileri içeren yönde olması gerekir. Çünkü bu
reklamlar kalıcı özelliğe sahiptirler. İşletmeler belirli bir planlama
sistemine göre çalışır. Firmalar halkla ilişkilerinde de kullanacakları
araçları ve yöntemleri belirlerken planlı bir şekilde ilerlemelidirler.
Planlama yapılırken, hedef kitleye iletilecek mesajların hangi araçlarla
iletileceği önceden belirlenmelidir. Buradaki asıl amaç, hedef kitleye
mesajların, en kısa zamanda, en az maliyetle ve en uygun hangi araçları
kullanarak iletilmesinin belirlenmesidir. Sonuç olarak eğer bir işletme yerinde
saymak veya iflas etmek istemiyorsa halkla ilişkiye girmek zorundadır ve bunda
ne kadar başarılı olursa doğru orantıda işletme gelişir.
KAYNAKÇA
“İşletmelerde
Halkla İlişkiler”, Tengilimoğlu, Dilaver ve Yüksel Öztürk., Ankara: Seçkin
Yayınları.
Prof.
Dr. Filiz Balta Peltekoğlu Halkla İlişkiler Sunumu
Doç.
Dr. Metin Kazancı Halkla İlişkiler Sunumu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder